Flatout 4: Total Insanity jatkaa kunnioitettavasti edeltäjiensä perinteitä. Heti alkuun peli tekee pelaajalle selväksi, ettei kyseessä ole tavallinen rallipeli. Jään rikkoo ensimmäinen tehtävä, jossa suihkuturbiinimoottorilla varustetulla autolla pyritään lennättämään auton kuski päin jättiläismäistä palikkarakennelmaa, jonka jälkeen samalla tyylillä kuskia käytetään välikätenä golfissa ja jopa suomalaisessa kansallispelissä: mölkyssä.
Uuden auton tuoksu
Kun pelin olemus on tehty selväksi uudellekin pelaajalle, päästään asiaan. Uraosiossa pelaaja saa aluksi tuhat dollaria tuohta, jolla pääsee ostamaan ensimmäisen autonsa ja aloittamaan kisailun. Flatout-kisat aloitetaan perinteisillä derbykisoilla, eli taajamakisoilla, jotka ovat tuttuja kaikkialla Suomen maaseuduilla. Autot eivät ole derbysarjassa mitään kauniita mestariteoksia, vaan miehekkään komeita. Palkintorahoilla autoja voi virittää ja kehittää lisää. Rahaa saadaan voittamalla kisoja, tai tekemällä mahdollisimman paljon hallaa vastapelaajille. Sen lisäksi, että voitetuista kisoista saa palkinnoksi rahaa, voi pelaajalle avatutua uusia mahdollisuuksia auton tuunaukseen, esimerkiksi uudella maalipinnalla, torvella tai pakoputkien liekkien kuvioilla. Uraosio pitää sisällään perinteisten rallien lisäksi sisällään aika-ajoja, sekä kuolema-ajoja. Kuolema-ajoissa tarkoituksena on taistella tusinan määräistä autojoukkoa vastaan. Se, kuka selviää viimeisenä ehjänä, on voittaja. Rallikilpailutkaan eivät ole kaikki perinteisiä ”ensimmäinen perillä on voittaja” -tyylisiä. Joihinkin ajoihin on lisätty autojen ominaisuuksiin lisäaseistusta. Olet onnekas, jos pääset kolmen kierroksen jälkeen edes maaliin asti, kun vastapelaajat ampuvat piikkipalloja ja magneettipommeja ja vieläpä tunteella.
Kova vauhti, hidas eteneminen
Uraosiossa riittää paljon pelaamista, mutta eteneminen siinä on hidasta. Jotta pelaaja voi aloittaa uuden ralliosion, pitää hänellä olla kyseiseen osioon sopiva auto. Uuden auton ostamiseen tarvittavan rahasumman keräämiseen pystyy kuluttamaan paljon aikaa, varsinkin kun ensimmäistä autoa pitää virittää ja kehittää lähes jatkuvasti, jotta uusissa kisoissa pärjää. Tasapainoksi pelistä löytyy Flatout Mode-osio, jossa pelaaja voi ottaa erilaisia autohaasteita vastaan. Tällöin pelaaja pääsee samalla ajamaan erilaisilla autoilla, eikä rahaa tarvitse säästää uuden auton ostamiseen. Haasteita Flatout Modesta löytyy aina ihmisgolfista totaaliseen aika-ajoon.
Pääasia, että kaveria alkaa letuttaa
Kontrollit toimivat ajattavuudessa mainiosti ja jokainen auto tuntuu omalta yksilöltään ohjaimen syövereissä. Moni autopelejä omaava pelaaja on kommentoinut, että Flatout 4 antaa turhan paljon anteeksi pienistä ajovirheistä, joita ajaja voi epähuomiossa tehdä. Autosimulaattori Flatout ei todellakaan ole, mutta vastapainona pienistä kurvivirheistä tasottaa se, että jos vauhti vahingossa hiipuu mailinkaan, voi perässäsi olla kolme neljä autoa, jotka tönivät autoasi nitrot paukkuen armottomasti ja kovaa. Musiikkitarjonta ajamisen yhteydessä on punkahtavaa, eli maukasta. Pelaajan avatarin muokkaamismahdollisuuksia peli jää pahasti kaipaamaan. Jos kerran autosta voi tehdä pelaajan näköisen, miksei myös kuskista?
Flatout 4 ei ole perinteinen rallipeli, kuten eivät olleet edeltäjätkään. Pelissä pitää edelleen löytää sopusuhtainen tasapaino vauhdin ja romuttamisen välillä, eli pyrkiä tekemään mahdollisimman vahinkoa muille pelaajille ja senkin jälkeen saapua maaliviivalle voittajana. Flatout voi olla hieman yksitoikkoinen yksinpelinä, mutta kavereiden kanssa peli on erittäin viihdyttävä yksilö. Tärkeintä ei ole voitto, vaan että kaveria ottaa mahdollisimman paljon pannuun.