Xboxin autopelien kiistaton ykkönen tulee jälleen ja lujaa. Pelisarjan neljäs ja ehdottomasti kiiltävin versio sisältää lukuisia parannuksia sekä uusia ominaisuuksia. Microsoft on tuonut mukaan Top Gear tv-sarjasta tutun Jeremy Clarksonin, jonka omintakeista tarinointia kuullaan muun muassa autojen esittelyissä. Forza Motorsport 4 tukee myös Kinect-sensoria.
Turn 10 on tehnyt loistavaa työtä. Vauhdintuntu ja pelin yleisilme hakevat vertaistaan. Aikaa saa kulumaan järkyttäviä määriä muun muassa valokuvaustilassa, entistä pidemmässä uratilassa sekä auton säätelemisessä. Sisältöä ja tekemistä on niin käsittämätön määrä, ettei työssäkäyvän ihmisen aika tahdo riittää kaiken kiinnostavan läpikäyntiin. Erittäin toimiva moninpeli ja Rivals-tila pitävät huolen myös siitä, ettei pelistä lopu haaste kesken.
Kaasua, komisario Peppone
Forza Motorsport 4 tuo pelaajan rasvaisten näppien ulottuville viitisensataa autoa, mikä on noin sata enemmän kuin viime kerralla. Julkaisupäivän ensimmäinen pelierä sisältää myös koodin, jolla saa uusia autoja ja ratoja ladattavakseen. Ratojen osalta ollaan melko lailla edellisosan jalanjäljissä: uutuuksia ei ole monta, mutta radat ovat sitäkin upeammat. Osaan radoista voi valita vuorokaudenajan kolmesta vaihtoehdosta, joihin yö ei valitettavasti lukeudu. Säätilaan ei myöskään voi edelleenkään vaikuttaa, joten sadekelin kisoja on turha toivoa.
Moottoriajoneuvot näyttävät edellisosaan verrattuna upeammilta niin ulkoa kuin sisältäkin päin. Auton ohjaamokuvakulmaa on muutettu siirtämällä kuskin sijaintia hieman taaemmaksi. Luonnollisestikaan ohjaamokuvakulmasta ajettaessa vauhdintuntu ei ole ihan niin kovaa luokkaa kuin konepelliltä.
Forza 4:ään kannattaa ensimmäisellä pelikerralla tuoda edellisen osan pelitilanne, mikäli sellainen löytyy kovalevyltä. Mitä korkeampi taso pelaajalla oli Forza Motorsport 3:ssa, sen suuremmat auto- sekä krediittibonukset hän saa alussa. Kannattaa myös asentaa pelivalikosta pelin toinen levy kovalevylle, sillä se sisältää osan pelin autoista.
Summa summarum: järjetön määrä upeasti mallinnettuja autoja ja erittäin toimiva ratavalikoima tuovat pelaajalle kuin pelaajalle erittäin pitkäikäisen ajokokemuksen. Mukana on kuitenkin toki muutakin…
Hei me heilutaan taas!
Microsoftin yritys saada pelaajat tuolissa nököttämisen sijasta liikkumaan toi vastikään markkinoille Kinect-sensorin, jonka avulla liikuntaa voi harrastaa konsolillaan. Forza Motorsport 4 tukee kyseistä sensoria, ja sen avulla on mahdollista ajaa kisoissa käsiään käyttämällä.
Käsiä käyttäen autojen ja ratojen valitseminen on erittäin hidasta ja toteutettu hankalasti. Auton ja radan valinnan jälkeen päästään ohjaamaan autoa, jolloin kaasun ja jarrun käytön hoitaa Xbox. Perheen pienimmille kyseinen ominaisuus tuo epäilemättä hyvän ensikosketuksen autopelien maailmaan.
Kinect-sensorilla voi toki tehdä muutakin: sensorin avulla voidaan käyttää äänikomentoja, joilla liikutaan pelin valikoissa. Ääniohjaus toimii hienosti, mutta henkilökohtaisesti olisin kaivannut hieman enemmän vaihtoehtoja. Suomen kieltä ei ole tuettuna, mutta jos englanti taittuu edes yhtä hyvin kuin Mika Häkkiseltä, niin homma toimii.
Pelissä on myös niin kutsuttu Head Tracking -ominaisuus, joka nimensä mukaisesti seuraa pään liikkeitä. Näkökenttää voi kääntää vasemmalle tai oikealle päätä kääntämällä. Efekti on todella hyvin toteutettu, mutta kyseiseen ominaisuuteen tottumaton ei kykene ohjaamaan autoa yhtä sujuvasti auton keulan linjan muuttuessa. Muuten hienosti toimiva pääntunnistus kärsii kuitenkin pienistä ongelmista. Kinect-sensori ei osaa seurata kuin yhtä päätä kerrallaan, joten toisen pään ilmestyminen pelialueelle sekoittaa sensorin sekä pelin. Tällöin peli ei edes pysäytä itseään, vaan näkökenttä kääntyilee minne haluaa. Auringon paistaminen naamaan aiheuttaa saman ilmiön.
Käsillä ohjaaminen on hauska ominaisuus, mutta sille on kovin vähän käyttöä. Perheen pienimmille siitä on kuitenkin paljon iloa. Näkökentän kääntäminen toimii erittäin hyvin tietyissä olosuhteissa, mutta sen käyttö täytyy oppia. Äänikomentojen käyttö on hauskaa, mutta ei toimi kuin perusvalintojen tekemiseen, kuten esimerkiksi uratilan ja huutokaupan välillä liikkumiseen. Muut asiat täytyy edelleen hoitaa ohjaimella. Hauskaa on, että kaikki edellä mainitut asiat voidaan suorittaa istualtaan. Ainoa asia, joka täytyy tehdä seisaallaan, on auton ympärillä tallustelu. Autovista-moodissa on mahdollista tutkia autoa ja sen osia kuten jarruja, moottoria ja renkaita. Mainostettua ”mukanaolon tunnetta” ei juurikaan tule koettua. Toisaalta autojen tutkiminen onnistuu myös ohjaimen kanssa.
Turbo boost!
Ensimmäinen pieni moitteen sija tulee valikkorakenteesta, joka tuntuu kaoottiselta. Eri valikoiden välillä joutuu hyppimään vähän turhankin tiuhaan. Valikot on järjestetty viiteen sarjaan, joiden alla on tuhoton määrä lisää valintoja. Valintojen ja valikoiden sekamelskaan tottuu, mutta edellisen osan valikkorakenne oli nykyistä loogisempi.
Äänimaailmaan voidaan olla tyytyväisiä, koska äänet kuulostavat entistä aidommilta ja niitä voidaan muuttaa virityspalikoita lisäämällä. Tämän lisäksi pelaaja voi valita korostetaanko renkaiden vai moottorin ääniä. Musiikkipuolella sen sijaan on menty niin metsään kuin olla ja voi. Pelin musiikkiraita koostuu pelkästään niin sanotusta junkasta eli konemusiikista. Kukapa sellaista musiikkia kaipaisi tällaiseen peliin muutenkaan? Pihisevä turbo riittää.
Ajotuntuma pädillä on kerrankin erinomaista tasoa. Vaikeustasoa säätämällä voidaan karsia tatin nykimisliikkeitä pois, jolloin autoa on helpompi ohjastaa. Simulaatiota kaipaaville ratti on edelleen välttämätön. Microsoft julkaiseekin uuden langattoman ratin piakkoin, ja Livegamersiin on tulossa asiasta artikkeli. Parasta haluaville Fanatec on tekemässä Forza 4 -rattia.
Uratila ei ole juurikaan muuttunut. Edelleen ajellaan kisoja, joista saa palkinnoksi autoja ja pelissä käypää valuuttaa. Uratila on kuitenkin aiempaa vapaampi. Pelaajalla voi olla käytössään mikä tahansa auto missä tahansa kisassa, ja ratajärjestys pysyy muuttumattomana. Käytettävä auto määrää millaisia kisavaihtoehtoja pelaajalle tarjotaan. Tämä on erittäin hyvä uudistus, sillä ajaminen ei ole lähellekkään niin puuduttavaa kuin aiemmin. Ärsytyskynnystä kuitenkin nostaa selostaja, joka vie aikaa kisaan pääsemiseltä. Onneksi kisalistasta pääsee suoraan haluamaansa kisaan, jonka voi tuttuun tapaan valita myös ruudukosta. Tällä kertaa mukana on myös ruuhkassa ajamista, keilojen kaatamista sekä pujottelua. Ajamista riittää, sillä pelaajan saavutettava maksimitaso on nyt peräti 150. Lisäksi autoille ei enää kerätä tasoja erikseen, vaan nyt niitä kerätään automerkeille, joista kunkin maksimitaso on 50. Tasojen kasvaessa autojen viritysosia saa jopa ilmaiseksi. Autoja pystyy nyt ostamaan myös Microsoft-pisteillä, joten jatkuva pelivaluutan hankkiminen uratilaa tahkoamalla ei ole välttämätöntä.
Valitettavasti uratilaa kiusaa edelleen tuttu tekoäly, joka ei tunnu vieläkään osaavan ajaa kuin omaa ajolinjaansa. Sen lisäksi lähtöruutu tuntuu olevan lähes poikkeuksetta viimeisiä tarjolla olevia poikkeuksena kisat, jotka koostuvat eri osuuksista. Tekoäly paranee uratilaa tahkoamalla ja skaalautuu pelaajan auton tasoa vastaavaksi. Tästä huolimatta tekoälyn tarjoama haaste ei ole kummoista ja jatkuvaan kiilailuun saa luvan tottua.
Destruction Derby Online!
Moninpelipuolella on mahdollista pelata jaetulla ruudulla tai Xbox Livessä jopa 16 pelaajan voimin. Tällöin saa pitää varansa, ettei hajota autoaan mikäli täysi vahinkomallinnus on päällä. Yksi idioottiautoilija nimittäin riittää pilaamaan koko kisan. Vauriomallinnus voi olla päällä myös sillä tavoin, ettei kolarointi kanssakilpailijoiden kesken aiheuta vahinkoa.
Rivals-tila on eräänlainen rata-aikoja seuraava tulostaulu, jossa pelaajat voivat kamppailla keskenään tulostensa paremmuudesta. Valtaosa kisoista ajetaan vakioautoilla, joten kalusto ja olosuhteet ovat kaikille samat. Tämä harmittanee auton säätämistä rakastavia pelaajia. Yhtenä Rivals-haasteena ajetaan Top Gear -tv-sarjasta tutulla testiradalla ja Kia Ceed -autolla mahdollisimman hyvä aika. Forzan viestikeskukseen tulee viesti, mikäli joku vastustajista päihittää ajetun ajan. Turn 10 ylläpitää kuukausittain vaihtuvia kisoja, joten vaihtelua on luvassa.
Forza sisältää klaanityökalun, jolla voidaan luoda oma autoklubi. Klubiin voi kutsua maksimissaan sata jäsentä, joiden kesken voidaan jakaa autoja, säätöjä ja maalauksia, jotka toimivat ainoastaan verkkomoninpelissä. Moninpeliä isännöidessä kaikki klubin jäsenet voidaan kutsua meneillä olevaan peliin. Klubin jäsenillä on luonnollisesti pelaajatunnuksensa edessä klubin etuliite.
Xbox Liven välityksellä voi pelin kauppapaikalla ostaa sekä myydä autoja, maalauksia, vinyyleitä ja säätöjä. Huutokaupan puolella autojen osto ja myynti toimii normaalin huutokaupan tapaan. Pelin valokuvaustilassa otetut kuvat voidaan myös lähettää kaikkien nähtäväksi ja arvioitavaksi.
Ajelu toimii hienosti, vaikka pelaajia olisikin hurjat kuusitoista kappaletta. Lähes joka paikassa olevat idioottikuskit kuitenkin ärsyttävät veteraanipelaajia. Pelihuoneen saa onneksi vain kutsuvieraille tai kavereille tarkoitetuksi. Online-ajeluun tarvitaan tietenkin säännöt, joita pelin isäntä voi muokata haluamikseen. Mahdollisia sääntöjä on niin paljon, että ne mahdollistavat lähes minkälaisen kisan tahansa.
Loppusoinnut.
Forza Motorsport 4 kuuluu ehdottomasti jokaisen moottoriurheilusta ja autopeleistä pitävän henkilön pelihyllyyn. Sen monipuolinen valikoima ratoja ja autoja on varmasti riittävä vaativimmallekin pelaajalle. Mukana on Kinect-tuki, josta mainittakoon loistokas pään liikkeitä seuraava tekniikka.
Uusi Rivals-tila, entistä ehompi graafinen ulkoasu ja loistokas äänimaailma hakevat vertaistaan. Perusohjaimella pelaaminen on nyt huomattavasti mukavampaa ja simulaation ystäville on tulossa todellista herkkua Fanatecin sekä Microsoftin rattien muodossa. Verkossa pelaaville puolestaan on luvassa hillitön määrä säätöjä, uusi Klubin perustamismahdollisuus ja kauppapaikka.
Huolimatta tekoälyn puutteista, hankalasta valikkorakenteesta ja järjettömästä musiikkiraidan valinnasta Forza Motorsport 4 ei petä. Se sopii niin sunnuntaiajelijoille, perheen pienimmille kuin ammattitason veteraanikuskeillekin.
Kiinnittäkää turvavyönne ja nielkää sitä asfalttia.