Forza Motorsport-pelisarja on päässyt jo 12 vuoden ikään, jonka aikana autoja peliin on mallinnettu yli 3100 kappaletta. Seitsemäs osa pitää sisällään pelin historian suurimman automäärän, yli 700 kappaletta. Ratoja uudesta osasta löytyy yli 30 kappaletta, josta voi valita eri variaatioita. Autourheilun ystäville tuttu Suzukan rata tekee myös paluun loistavan Mugellon sekä Maple Valleyn vanavedessä. Täysin uutena lokaationa toimii Dubai.
To simulate or not to simulate?
Ensimmäisen Xbox-konsolin ehdottomasti yksi parhaita autopelejä oli Forza Motorsport. Siitä lähtien pelisarjalta on odotettu aina vain parempaa. Fanikunnan kasvaessa myös vaatimukset peliä kohtaan kasvavat.
Forza Motorsport 7 esitellään hillittömän upeasti jo ensimmäisellä käynnistyksellä, pelasi sitä sitten Xbox Onella tai Xbox One X:llä. Kuitenkin yksi asia, jota pelisarjan ensimmäisestä osasta saakka pelanneena jää edelleen kaipaamaan: kunnon simulaatiota. Autojen ali- sekä yliohjautumista on korostettu, jolloin käskyttäminen tuntuu hieman luonnottomalta. Ajaminen on kuitenkin nautittavaa jopa peruskapulalla.
Nelivetoiset autot saa nelipyöräluisuun ja kaasulla pystyy mutkassa kontrolloimaan jonkin verran, mutta ajomallinnus ei siltikään ole täysin realistinen. Takavetoisella autolla perä on liian herkästi edessä ja etuvetoisella autolla aliohjautumista tuntuu olevan luonnottoman paljon. Forza Motorsport 7 köröttelee edelleen arcaden ja simulaattorin välimaastossa eikä oikein keskity kumpaankaan. Ajaminen on Forzamaiseen tyyliin erittäin nautittavaa ja ohjausmallin voi säätää sellaiseksi, josta eniten pitää. Ohjausta voi säätää joko simulaattorimaisemmaksi tai arcademaiseksi, jolloin kone auttaa jarrutuksen, sekä ohjauksen suhteen.
Pelissä on vakiona lähes kaikki ajoavut päällä, joten ensitöikseen kannattaa tarkastaa pelin asetukset. Forza 7 ei nimittäin kysele vaikeustasoja peliä aloitettaessa. Mukana on myös parin vuoden takaiset kisamodit, joita aktivoituaan voi muun muassa ansaita kisoista enemmän kokemuspisteitä, krediittejä tai vaikkapa lähteä lähempää kärkeä. Erilaisia modifikaatioita on useita, joita saa muun muassa krediiteillä avattavista uusista säläbokseista.
Ratilla pelaaminen tuntuu erityisen nautitttavalta eräänlaisen force feedback-vastuksen ansiosta, joka tuntuu heti rattia kääntäessä. Fiilis on vähän sama kuin jos laittaisi omaan autoon leveämmät renkaat, jolloin kääntäminen on raskaampaa hiljaisissa vauhdeissa, mutta vakaampaa kovassa vauhdissa. Pelin force feedback-mallinnus Thrustmasterin rateille on siis loistokasta tasoa. Erityisesti sadekelillä lätäköiden päältä ajaminen tuntuu ratilla suhteellisen aidolta, eikä aiempaa totaalista vauhdin menetystä ole havaittavissa. Ratissa olevan pienen vastuksen takia on myös helppo tuntea jos pito katoaa, sillä ratin vastus häviää mainitussa tilanteessa.
Jäätävän kaunista autoilua
Forza Motorsport 7 on graafisesti todella upea, jopa niin upea että sitä voisi kutsua teokseksi. Se kiiltää uskomattoman upeasti ja on sulava jopa 24:n kilpakumppanin kanssa radalla täydessä kaatosateessa tai kesäyön pimeydessä.
Mikäli omistaa Xbox One X:n joutuu vielä latailemaan lisätekstuureita, jolloin pelin koko kasvaa lähelle 100 gigatavua tarkempien tekstuureiden vuoksi. Uuden konsolin omistajat eivät kärsi rosoisista reunoista ja ruudunpäivityskin pysyy korkealla. 4K-tarkkuuteen testitelevisio ei valitettavasti kyennyt, mutta tästä huolimatta Forza Motorsport 7 näyttää uskomattoman hyvältä, jopa alkuperäisellä Xbox Onella.
Latausajat ovat myös yllättävän ripeitä, jopa vanhalla konsolilla. Forza 7 asennettiin ulkoiselle SSD-kiintolevylle, josta peli tuntuu hyötyvän melkoisesti.
Pelin dynaamiset sääolosuhteet ovat todella komeita niin auton ulkoa kuin tuulilasin takaakin. Sade, lätäköt, hämärä ja sumu kelpaisivat lähes teknologiademona. Harmi vain, että sateella ja liukkaalla ajaminen ei vastaa todellisuutta. Kierrosaika kyllä tippuu, mutta pito on uskomattoman hyvää jopa rankkasateella. Mistä tulikin mieleen, että pelissä ei ole valittavissa sadekelin renkaita, miksei? Ne tupsahtavat itsestään vanhojen renkaiden tilalle automaattisesti kelin vaihtuessa. Pikkujuttuja? Yksityiskohtiin ei muutenkaan paljoa kiinnitetä huomiota, sillä myös pelin vauriomallinnus kangertelee hieman. Pelti menee kieroon, mutta joidenkin autojen osat eivät lähde irti edes 300km/h törmäyksessä. Autoon koettu vaurio myös näkyy auton käytöksessä ajoittain jokseenkin erikoisesti.
Yksinpeli on lähes samankaltaista menoa kuin aiemmissakin osissa. Ura aloitetaan peruskaaroista. Sarjoja voittamalla edetään kovempiin autoluokkiin, jonka ohella kokeillaan myös vähän erikoisempia ajopelejä kuten esimerkiksi rekan nuppia. Pelaaja ansaitsee kisoista krediittejä, jolla avaa lisää autoja, viritysosia tai pelaajalleen erilaisia asusteita. Tarjolla on edelleen palkintoautoja, joita saa muun muassa pelaajatason noustessa tai haasteita suorittamalla.
Yksinpeliä kiusaa jälleen kuminauhamainen tekoäly, vaikka vaikeustaso olisi kaikista helpoimmalla. Koneen ohjastamat kuskit leikkivät Hurjapäiden Vin Dieseliä niin kauan, kunnes niistä pääsee ohi. Etanaa mallintavat mummokuskit kuitenkin muistavat kaasupolkimen olemassaolon pelaajan päästessä tarpeeksi kauas. Vaikeammilla tasoilla seniorikuskeilta löytyy tuhannen auringon voimalla palavaa polttoainetta, jolla ottavat pelaajan kiinni allit lepattaen. Konekuskien älyä ja ajotavan aggressiivisuutta voi kuitenkin säätää itselleen sopivaksi.
Peliä aloitettaessa kaikki autot eivät ole ostettavissa, vaan niitä on ansaittava erilaisia tehtäviä suorittamalla ja leveliä nostamalla. Pelaaja ei saa ostaa autoja, ellei ole tarpeeksi korkealla tasolla. Nämä tasot saa onneksi melko vähällä pelaamisella avattua.
Autoja sun muita vermeitä voi ansaita tuhlaamalla pelin omaa valuuttaa, eli krediittejä. Forza 7 sisältää nykymuodin mukaisia aarrearkkuja, joita avaamalla satunnaisia autoja, asusteita sekä kisamodeja saa itselleen haalittua. Arkkuja avataan toistaiseksi pelin sisäisellä valuutalla, joten oikeaa rahaa ei vielä liikutella. Turn 10 on kylläkin vilautellut aiemmista osista tuttua Token-järjestelmää, jota pystyi rahalla ostamaan. Saa nähdä mitä tulevaisuus pitää mikromaksujen osalta sisällään.
Jokaista pelin autoa voi kokeilla Free Play-tilassa edellisten osien tapaan vuokraamalla auton ilmaiseksi käyttöönsä. Vuokra-auton käyttö ei kuitenkaan kasvata pelaajan krediittimäärää, eikä sitä voi muokata / säätää, joista varsinkin jälkimmäinen on pieni pettymys.
Pelin valikkorakenne on sekava. Vaikka pelisarjaa olisikin pelannut sen julkaisusta lähtien, uuden version valikot ovat epäloogisia ja vaikeita sisäistää. Valikot ovat rakennettu niin, että pelaaja joutuu pomppimaan liikaa eri valintojen välillä. Pelin autokokoelmaa esittävä Car Collection ei esimerkiksi kerro erityisen selvästi, omistaako autoa vai ei, jolloin toisen kappaleen autosta voi ostaa vahingossa. Autojen selaaminen sen kautta on myös hankalaa pitkien autolistojen, pienten fonttien sekä autojen kuvakkeiden koon vuoksi. Autot eivät ole aakkosjärjestyksessä eikä niitä voi uudelleenjärjestää.
Onneksi kuitenkin oman autotallin puolella homma toimii kuten aiemmissakin osissa. Autokokoelmasta löytää kaikki autot luokkien mukaan järjestettynä. Sen funktio jää kuitenkin epäselväksi, sillä auton ostaa silti autotallin puolelta helpoiten ja on myös järjestettävissä.
Mad Max-moninpeli
Moninpelin puolella kisaaminen on toteutettu mukiinmenevästi, vaikkakin peliseuran etsimisessä kestää jonkin aikaa. Tuntuu myöskin, että jokainen kisa oli kesken, jolloin odotusaikaa kisan alkuun oli aina useita minuutteja. Kisoja onneksi voi seurata, vaikka ei ajamaan pääsisikään. Toivoisi kuitenkin, että ajamisesta pääsisi nauttimaan nopeammin.
Pientä lagia esiintyy, mutta moninpelin toimivuus on parempaa, kuin mitä esimerkiksi Project Cars 2 tarjoaa julkisissa peleissä. Edellä mainitussa kisaaminen on puhtaampaa, jota pelataan herrasmiessäännöin kun taas Forzan puolella kisaaminen julkisella puolella on tuskaa, suurimman osan kuskeista ajaessa surutta toisten pelaajien päälle. Myönnettäköön, että tuli naurahdettua useasti taivaalla lentelevien autojen läpi ajaessani. Hymy tosin hyytyi romurallin edetessä.
Kyseisen tyyliset pelaajat tuntuvat kiusaavan Forza-yhdyskuntaa, joka on ollut ongelma alusta asti. Minkäänlaisia vakavampia rangaistuksia ei päättömästä ajosta jaeta. Parempaa peliseuraa löytää laittamalla vauriomallinnukset päälle pelihaussa tai käyttämällä klubeja. Hitaampia pelaajia tällöin kunnioitettiin jopa jättämällä tilaa mutkissa ja suorilla.
Puutteistaan huolimatta Forza Motorsport 7 on nautittava autopeli. Ajomallistaan huolimatta sitä pelaa vanha konkarikin mielellään eikä silmille iskevä grafiikkatykityskään pahaa tee. Erityisesti ratilla peli pääsee oikeuksiinsa ja pelaamista sekä kokeiltavia autoja riittää moneen makuun. Maininnan arvoinen asia on erityisesti Suzukan moottorirata, jonka olemassaoloa ei monessa pelissä olla nähty. Rata on varsin tekninen ja legendaarinen ajettava.
Yksinpelin kuminauhamainen tekoäly ja valikkorakenteen selkeyden puute ovat suurimpia ärsytyksen aiheita. Pelin autot voisivat olla kaikki auki ja säädettävissä niin touhua riittäisi. Mukaan on nyt ängetty kaikenlaista ansaittavaa ja avattavaa, että heikompaa hirvittää. Krediittejäkin saa nihkeästi ja ainoa tapa ansaita niitä nopeammin on joko ostaa pelin kalliimpi versio, jolloin kehittäjä lahjoittelee aika-ajoin valuuttaa tai sitten käyttää ansaitsemiaan kisamodeja, joilla tuplata valuuttakertymä.
Forza Motorsport 7 yrittää tarjota jokaiselle jotain, mutta siinä on valitettavan paljon narisemisen aihetta. Vähän kuin vanha auto, joka nitisee ja kolisee joka paikasta. Parempaa toivoisi. Peli ei missään nimessä ole huono, mutta se ei tarjoa enää kovin paljoa uutta. Se on komean näköinen ja nautittava ajaa, varsinkin ratilla. Arcademaisemmasta ajelusta pitäville se on kyllä loistohankinta, mutta simulaattorin ystäville peliä ei oikein voi kirkkain silmin suositella.