From Dust (Xbox Live Arcade)

Kirjoittanut: Livegamers

18.08.2011

Ihmistä on kautta aikojen kiehtonut luonnon hurjuus ja sen suuret voimat. From Dust pudottaa pelaajan suoraan elämän alkulähteille, jossa muinaisen heimon ihmiset luovat suojelijakseen hurjaa luontoa vastaan Henkäyksen (Breath) päästäkseen esi-isiensä perinnön luokse. On siis aika laittaa luontoäidille hiekat suuhun.
Gold Dust

Muun muassa Another Worldista tunnetun Éric Chahin suunnittelema From Dust luo pelaajalle taso tasolta vaikeutuvia tilanteita luontoa vastaan. Jokainen taso lähtee käyntiin ihmiskunnan ensimmäisen kylän luomisesta pelin osoittamalle paikalle. Aluksi opetellaan perusasiat sekä voimat, ja ensimmäinen haaste onkin yhdistää kaksi mannerta toisiinsa. Henkäyksen perusvoimat perustuvat maaperän, veden ja laavan siirtelyyn. Pelaaja voi napata matkaansa tietyn määrän esimerkiksi maaperää ja pudottaa sen haluamaansa paikkaan. Pelin edetessä pelaajalle kertyy erilaisia erikoisvoimia, kuten veden hyytelöittäminen ja pelimaailman kuivattaminen. Erikoisvoimien kertyessä myös pelimaailman antamat haasteet vaikeutuvat. Muutaman tason jälkeen sitä huomaakin olevansa keskellä tsunamien vyöryä ja purkautuvia tulivuoria.

From Dustin idea perustuu ongelmanratkontaan. Miniatyyrinen maailma asettaa pelaajan eteen haasteita – esimerkiksi tsunameja – tietyin aikavälein, ja tehtävänä onkin saada luotua harmonia alati muuttuvan pelimaailman ylle. Peli ei onneksi rankaise joskus turhauttavankin tyhmien ihmisten kuolemista. Kylästä toiseen matkalla oleva asukas saattaa aiheuttaa suojelevalle pelaajalle päänvaivaa lähtiessään kiertämään laavapurkaumien täyttämää seutua, vaikka lyhyempää reittiä pääsisi turvallisesti perille. Ihmisistä ei kuitenkaan tarvitse juuri välittää elleivät he ole esimerkiksi kuljettamassa tietoa kylästä toiseen. Tämä kulkeva informaatio on joko vedeltä tai laavalta suojaava taika, joka estää kylää tuhoutumasta. Olisin kaivannut jonkinlaista tilastointia pelin aikana eläneistä ja kuolleista asukkaista. Pieninä muurahaisina maanpinnalla viipottavat kyläläiset jäävätkin hiukan ontoiksi ja tylsiksi hahmoiksi.

Grafiikaltaan, ääniltään sekä erityisesti fysiikoiltaan peli on ehdottomasti lajinsa kärkikastia. Joki virtaa aidosti maaston ehdoilla, ja sen ääriviivat muuttuvat jatkuvasti sen viedessä mukanaan maaperää alajuoksulle. Hiekkalaatikkokentällä suurta saarta luodessa peli välittää toimivasti tunteen, että hitto vie, veden altahan nousee valtava saari! Sama pätee suurten luonnonmullistusten iskiessä. Kun tsunamikello lyö nollaa, alkavat viidakon eläimet ääntelehtiä, maa järistä ja viimeistään aallon lähestyessä pelin alkuasukkaiden didgeridoohon sekä rumpuihin painottuva musiikki säestää edessä olevaa tuhoa.

Maasta maahan

From Dustin tarinamoodin läpäisee löysällä pelailulla suunnilleen viikossa. Tavallisen tarinamoodin lisäksi mahdollisuutena on käydä läpi suurehko määrä erilaisia haasteita ja yksittäisiä ongelmanratkontatehtäviä. Haastekentät aukeavat tarinamoodia pelaamalla, millä yritetään saada pelaajaa palaamaan pelin pariin läpäisemään kentät täydellisesti.

Vaikka peli tarjoilee lopussa erittäin näyttävän hiekkalaatikkokentän, ei sen pariin silti kovin helposti palaa. Pelin ongelmaksi muodostuukin sen liika yhteen ideaan luottaminen. Vaikka pelimaailman realistisuus ja sen pikavauhdilla toimiva muovautuminen pudottavatkin leuan lattian läpi kellariin asti, kaipaisi peli hieman lihaa luiden ympärille. Tällaisenaan From Dust jääkin loistavaksi tekniikkademoksi. Tästä huolimatta kyseessä on ehdottomasti varteenotettavaa ainesta Arcade-hitiksi, ja peli tosiaankin on 1 200 Microsoft-pisteen (~14 euroa) arvoinen.