Segan uusi julkaisu Full Auto on letkeän kaahailun ja kiivaan räiskinnän synteesi, jonka sujuvuutta lisää näppärästi toteutettu ajankelausmahdollisuus. Tehokkaat aseet, komeasti tuhoutuvat ympäristöt ja näyttävät efektit tekevät pelistä reipasta toimintaviihdettä, jonka toimivuutta pelisuunnittelun yksinkertaisuus ja tekniset ongelmat kuitenkin latistavat. Full Auto on puhdasta pelihallitoimintaa, joka hyvistä ideoistaan huolimatta pidemmällä aikavälillä jättää pelaajan toivomaan siltä syvällisempää sisältöä.
First Person Automobile Shooter
Full Auto on helposti omaksuttavalla ajomallinnuksella tehtyä Burnout-henkistä kaahausta, johon on lisätty myös aseistus mukaan toimintaa tiivistämään. Aseiden toteutus on onnistunutta, autoista löytyy konepellin päältä miehekkään kokoinen kanuuna, joka ampuu valinnan mukaan tykin ammuksia, hauleja tai ohjuksia. Perässä kärkkyvien peesaajien varalle takakontista löytyy pommeja tai miinoja, joita voi kylvää tielle. Ilahduttavasti etutykillä voi tähdätä ohjaimen oikealla tatilla, kuten ensimmäisen persoonan räiskinnöissä ja etenkin kuvakulmassa konepellin päältä on tarkka ampuminen helppoa, aseistuksesta vain konekiväärit eivät ohjaudu kääntymällä. Pelaajan ajokilla ja vastustajilla panssaroinnit ovat auton neljällä eri puolella, niiden pettäessä auto tuhoutuu. Tarkalla tähtäyksellä samaan osumapaikkaan voi siis pudottaa vastustajan pelistä vain muutamalla laukauksella. Vauriomallinnus autoissa on erityisen komeaa ja vastustajan ajokin kunnon havaitseminen vaurioiden perusteella on helppoa.
Pelin radat ovat täynnä tuhoutuvia esineitä ja muuta liikennettä, minkä tuhoutuminen on perusteellista ja romurallin vaikutukset näkyvät nopeasti. Muutaman kierroksen jälkeen etenkin pelin kaupunkiradat muistuttavat enemmänkin sotatannerta, sillä niin seinät kuin ikkunatki sirpaloituvat ja hajoavat näyttävästi räjähdysten voimasta. Tätä voi käyttää pelissä myös hyödyksi, vaikkapa kasaamalla esteitä kanssakilpailijoiden tielle, tai räjäyttämällä bensiinisäiliörekan juuri vastustajan vieressä. Ympäristön tuhoamisesta saa myös kasvatettua pelin ajankelausmittaria, minkä käyttö pelissä on onnistunutta. Esimerkiksi vastustajan miinaan tai seinään ajettua voi ajankelausta käyttämällä palata hetkeen juuri ennen tapahtunutta ajovirhettä ja siten korjata tilanteen omaksi eduksi. Myös ritariässämäinen boost-nappi on pelaajan käytössä, sen mittari taas täyttyy sivuluisuista ja ilmalennoista. Full Auto ei ole erityisen haastava peli helposti omaksuttavan ajomallinsa takia ja tehdyt virheetkin ovat ajankelauksella helppoja korjata. Peli on näyttävä eikä pelatessa tylsiä hetkiä tule. Mikään ei sinänsä pelillisesti ole sujuvan toiminnan tiellä, mutta tekniikkapuolella Full Auto kuitenkin epäonnistuu.
RÄJÄHT—-ÄVÄÄ TOIMIN—TAA!!!
Pahimmaksi ongelmaksi pelissä muodostuu takelteleva ruudunpäivitys. Graafisesti peli on hyvää jälkeä, ei kuitenkaan mitenkään ennennäkemättömän hienoilla tekstuureilla tai automalleilla esitettynä, mutta vauriomallinnus on näyttävää. Xbox 360:n tehot kuitenkin kuluvat tuhoutuvaan ympäristöön ja ilmeisesti pelintekijöiden taidot eivät ole riittäneet nykimättömään ruudunpäivitykseen. Peli toimii kyllä suurimman osan ajasta oikein jouhevasti, mutta monissa pelin tilanteissa valtava efektien ja ilmassa lentävien objektien määrä saavat sen ajoittain nykimään pahasti. Tähän kyllä tottuu eikä nykiminen varsinaisesti pilaa peliä tai estä ajamista. Pahimmat nykimiset näet näkyvät vastustajien tuhoutuessa ja pelin samalla esittäessä lähikuvana hidastettuna tämän ilmalennon. Tietysti myös ajankelaus auttaa selvittämään hankalat nykimisen aiheuttamat kolarit.
Selkeät hidastumiset eivät kuitenkaan ole hyväksyttäviä näin tehokkaalla konsolilla, tasainen ruudunpäivitys on ajopelissä paljon tärkeämpää hyvän pelikokemuksen kannalta kuin muu visuaalinen loisto. Toinen vähäisempi ongelma löytyy audiopuolelta. Ääniefektit ovat liioiteltuja videopelimäisiä räjähdyksiä ja konekiväärien rätinää, mutta toimivat hyvin ja käyttävät monikanavaääniä tehokkaasti. Pelin musiikkikappaleet ovat kehnoja ja itseään toistavia. Musiikin vaihtaminen omiin Xbox 360:n kiintolevylle tallennettuihin kappaleisiin on ollut itsestäänselvyys uudella konsolilla, mutta Full Auton ohjelmointivirheen ansiosta peli katkaisee musiikin toiston aina latausruudun aikana pakottaen pelaajan taas kuuntelemaan pelin omaa kehnoa musiikkiraitaa.
Yllätyksetön Live-toteutus
Moninpeli osoittautui pettymykseksi. Samalla koneella ei onnistu kuin jaetun ruudun kaksinpeli, mikä on hauskaa hetken hupia ja konekuljettajien kanssa kisailua, kuten yksinpelikin. Live-pelissä kilpailuun voi osallistua isännän lisäksi seitsemän kilpailijaa ja nettimenestyksestä pidetään kirjaa tilastoinneissa. Yllättävänä ratkaisuna pelisessiot rajoittuvat yhteen kisaan, eikä isäntä voi käynnistää suoraan uutta kilpailua ajon jälkeen, peli palauttaa vain takaisin valikkoon ja on tehtävä kokonaan uusi peli sekä odotettava uusien kilpakumppanien saapumista.
Kummallisesti Live-pelissä on tehty helpoksi antaa napinpainalluksella negatiivista ja positiivista palautetta muista kilpailijoista, mikä tämän lajityypin pelissä on sinänsä tarpeetonta. Kun kuitenkin pelin tarkoituksena on voittaa kilpailijat ampumalla ja muilla koiruuksilla, näin helpoksi tehty mahdollisuus valittaa epäurheilijamaisesta käytöksestä tuntuu hieman turhemmalta ominaisuudelta kuin vakavahenkisemmissä autopeleissä. Myöskään lyhyiden pelien ja tiuhaan vaihtuvien kilpakumppanien kanssa on vaikea saada kuvaa negatiivista palautetta ansaitsevista pelaajista, toki mikrofoniin kirkuvat aina erottuvat. Moninpelissä eivät ajankelaukset ja hidastetut osumakamerat tietenkään toimi, joten peli menettää Livessä osan viehätyksestään ja tuntuu melko tavanomaiselta kaahaukselta. Järkevien klaanipelien tai varsinaisten romuralliturnausten järjestäminen ei onnistu, moninpeli kaipaisikin laajoja vapaita kenttiä ja vaikkapa joukkuepohjaista lipunryöstöä. Moninpelissä olisi voitu painottaa enemmän Full Auton FPS-ominaisuuksia kuin niin usein nähtyä peruskaahausta.
Huippupelin ainekset
Full Auto on pelikokemuksena kuin kolmiulotteinen päivitysversio vanhasta klassikkopelistä Spy Hunter. Ongelmana onkin juuri se, ettei peli käytä kaikkea autoräiskintäpelin potentiaalia, vaan tyytyy olemaan peruskolikkopelikaahailu. Full Autosta puuttuu syvyys. Olisi ollut helppoa tehdä peliin vaikkapa Gran Turismon kaltaista auton ja aseiden virittelyä, samoin myös pelialueet voisivat olla rajattujen reittien sijaan vapaasti ajettavia, kuten vaikkapa Carmageddonissa. Olisi ollut myös kiinnostavaa nähdä kunnolla toteutettu, räiskintäpelinä käsitelty autopeli, vaikkapa vanhan Interstate 76 -pelin tapaan, jossa pääpaino olisikin pelkän kaahailukisan sijaan autotaisteluilla.
Nyt Full Auto jää nykivästä ruudunpäivityksestä ja uuden sukupolven konsolin ensijulkaisujen lastentaudeista kärsiväksi hetken huviksi, jonka kohtalona on vaipua unohduksiin ensimmäisen paremmalla toteutuksella varustetun autopelin saapuessa. Uuden Burnout Revengen 360-version ilmestymiseen ei liene enää pitkä aika. Full Auto yrittää olla vähän autopeli ja vähän FPS-räiskintä, mutta lopputulos on vain pintaraapaisu siitä, mitä yhdistelmästä voisi saavuttaa. Kolikkopelimäinen räiskintä toimii lyhyinä annoksina varsin mainiosti, mutta täysihintaisena Xbox 360 -pelinä Full Auto ei anna tarpeeksi vastinetta rahoille. Peli lieneekin parasta hankkia vasta myöhemmin alekorista poimittuna, mikäli tulivoiman ja hevosvoiman fuusio ajatuksena kiinnostaa. Ketäpä ei kiinnostaisi?