GoldenEye 007: Reloaded

Kirjoittanut: Livegamers

20.12.2011

Pelien jatko-osat ovat hallinneet markkinoiden julkaisulistoja jo useita vuosia, mutta vasta viime aikoina niiden rinnalle on noussut toisenlainen buumi: vanhojen pelien julkaiseminen uudelleen päivitetyillä grafiikoilla, eli niin sanotut ”HD-päivitykset”. Activisionin julkaisema GoldenEye 007: Reloaded poikkeaa normaalista kaavasta kuitenkin sen verran, että kyseessä on jo kolmas versio pelistä. Alkuperäinen GoldenEye 007 -videopeli julkaistiin siis jo vuonna 1997 Nintendo 64 -konsolille. Kolmetoista vuotta myöhemmin peli näki uudelleen päivänvalon Nintendo Wii -konsolilla, jolloin peli sai visuaalisten kohennusten ohella myös pelimekaanisia uudistuksia. Wii-version positiivinen vastaanotto innosti Activisionia viemään projektin vielä askeleen pidemmälle julkaisemalla pelistä HD- grafiikoilla höystetyn päivityksen Xbox 360 – ja Playstation 3 -konsoleille.
Päivityksien ohessa tulleista muutoksista huolimatta Reloadedin juoni on pysynyt pääpiirteiltään samana kuin 90-luvun versiossa: MI6-tiedustelupalvelun salainen agentti James Bond saa tehtäväkseen estää pahamaineisen rikollisjärjestön aikeet käyttää GoldenEye-nimistä satelliittiasetta. GoldenEyen aiheuttamalla sähkömagneettisella pulssilla olisi katastrofaaliset vaikutukset koko maailman talouteen, joten taas ollaan ihmiskuntaa pelastamassa. Pelin juoni perustuu alun perin vuonna 1995 julkaistuun GoldenEye-elokuvaan, mutta itse pelin tarinankerronnassa ei päästä lähimaillekaan elokuvan tasoa; Reloadedia kuljetetaan lyhyiden välivideoiden ja puhelinkeskustelujen avulla, joista ei muuta tietoa irtoa kuin seuraavan tehtävän tavoite tai päämäärä. Merkittävin eroavaisuus elokuvaan, kuten myös Nintendo 64 -versioon, löytynee kuitenkin smokkia kantavasta henkilöstä, joka on vuosituhannen vaihtuessa muuttunut tummahiuksisesta Pierce Brosnanista vaaleaan Daniel Graigiin.

James Bond vs. muu maailma

James Bond on yksi niistä harvoista ihmisistä, jolla on virallinen lupa tappaa – tätä oikeutta pelissä käytetään melkein kyllästymiseen saakka. Loputtomalta tuntuva vihollisjoukkojen vyörytys alkaa hyvin nopeasti toistaa itseään, eikä asiaa tosiaankaan auta rivimiesten alhainen älykkyysosamäärä tai täydellinen itsesuojeluvaiston uupuminen. Liian usein viholliset vain seisovat paikallaan ilman suojaa tai juoksevat suoraan pelaajan eteen odottamaan armonlaukaisua. Täysin älyvapaasta toiminnasta ei kuitenkaan ole kyse, vaan satunnaisesti vastaan tulee tilanteita, joissa viholliset onnistuvat osoittamaan erityistä taidokkuutta yrittämällä kiertää pelaajan selustaan. Pelaajalle tarjotaan myös tietynlainen valinnanvapaus etenemistapaan, sillä useimmat räiskintätilanteet ovat vältettävissä, jos vain onnistuu hiippailemaan edessä olevan alueen läpi huomaamattomasti. Jatkuvien liukuhihnaräiskintöjen välttäminen motivoikin pelaajaa varovaisempaan lähestymistapaan, jonka avulla pelin tempoon tuodaan mukavasti vaihtelua. Täysiverisiltä yhteenotoilta on kuitenkin mahdotonta välttyä ja ne ovatkin hyvää viihdettä pienissä osissa. Tähtääminen, ampuminen ja muut hahmon kontrollit toimivat sulavasti, eikä taistelu niiden osalta käy turhauttavaksi missään vaiheessa; jos kuitenkin peukalo sattuu olemaan keskellä kämmentä ja luodit lentävät päin mäntyä, niin peli sisältää mahdollisuuden kytkeä tähtäysavustuksen päälle, joka liimautuu vastaan tuleviin vihollisiin sellaisella tarkkuudella, että pelaajan tehtäväksi jää vain liipaisimen pohjassa pito.

Reloadedin sisältö ei tietystikään rajoitu pelkästään yksinpelikampanjaan, vaan tarjolla on myös MI6 Ops -haastepelimuoto, 16 pelaajan moninpeli Liven välityksellä, sekä nykyään harvinaista herkkua oleva neljän pelaajan moninpeli jaetulla ruudulla. MI6 Ops -haastepelimuoto sisältää 11 eri tehtävää, jotka vaihtelevat hiippailusta aina täysiin sotatilanteisiin. Haasteiden tarjoama toiminta ei kuitenkaan eroa paljoa kampanjan aikana koetusta, joten todennäköisesti vain kovimmat Bond-fanit saavat tehtävistä viihdearvoa irti. Liven välityksellä pelattava 16 pelaajan moninpeli sisältää jopa 13 eri pelimuotoa ja 14 eri tasoa pelattavaksi – ikävä kyllä peliseuraa on vain erittäin vaikea löytää. Tyhjyyttä ammottavat serverit ovat harmillinen asia, sillä ne vähäiset ottelut jotka olen onnistunut löytämään, ovat tarjonneet erittäin mukavaa ja kevytmielistä vaihtelua lähiaikoina julkaistuille ”vakaville” sotapeleille. Live-seuran uupumista on kuitenkin paikkaamassa neljän pelaajan jaetulla ruudulla toimiva moninpeli, ja vaikka pelimuotojen määrä onkin puolitettu, niin nostalgia-arvo on ehdottomasti korvaamaton.

Vanhassa vara parempi?

HD-aikakauteen siirtynyt GoldenEye on käynyt läpi laajoja kasvojenkohotusoperaatioita, mutta kaikesta huolimatta Nintendo Wiin asettamat rajoitukset näkyvät selvästi Reloadedin visuaalisessa annissa; tekstuurien yleinen suttuisuus ja sumeus luovat pelistä vanhan näköisen, eikä peli todellakaan tunnu HD-aikakauden peliltä. Reloadedin heikoin osa-alue on kuitenkin äänipuoli; aseet kuulostavat lähinnä hernepyssyiltä ja Daniel Graigin ääninäyttely on täysin vailla tunnetta. Onneksi tilannetta on kuitenkin pelastamassa taustalla soiva musiikkiraita, joka onnistuu ajoittain luomaan todellisia James Bond -fiiliksiä.

Vanhojen pelien uudelleenjulkaisu ei toki ole huono ilmiö, sillä kukapa nyt ei haluaisi elää nuoruuden lempipelihetkiä uudelleen, ajanhenkeen sopivilla visuaalisilla herkuilla. Ongelma onkin siinä, että nauttiiko näistä julkaisuista kukaan muu kuin alkuperäisten pelien fanit? Reloadedin kohdalla vastaus saattaa ikävä kyllä kallistua kielteiseen, sillä markkinat ovat jo entuudestaan pullollaan ensimmäisestä persoonasta pelattavia räiskintöjä, joissa on paremmin toteutettu tarina, grafiikka, äänimaailma ja ennen kaikkea moninpeli, josta löytyy seuraa ilman suurempia ponnisteluja.