Kingdom Under Fire: The Crusaders on Phantagram Interactiven kehittämä reaaliaikainen toiminta-strategiapeli. KUF-sarjan pelejä on aiemmin nähty tietokoneella, jossa ne ovat olleet täysiverisiä RTSpelejä (Real Time Strategy). Vaikka Xboxin KUF lähentelee enemmänkin jo toimintapeliä, niin siinä silti on suhteellisen paljon strategia-elementtejä harvinainen ominaisuus konsolipelissä. Miten strategia-peli taipuu padi-ohjaimelle ja miltä mutkikas peli tuntuu konsoleilla? Se selviää seuraavasta.
Laajaa, mutkikasta ja haastavaa Eli yksinpeli
Kingdom Under Fire: The Crusaders on mutkikas peli. Varsinkin jos pelaaja ei ole ennen RTS-peleihin koskenut. Pelaaja hukutetaan melkeinpä heti pelin alkupuolella erilaisiin strategia-vaihtoehtoihin ja näppäinkomentoihin. Peli saattaa turhauttaa ja hämmentää pelaajan, mutta syvempi perehtyminen kannattaa loppujen lopuksi. Crusaders avautuu hitaasti, ja on ehkäpä Xboxin vaikeiten opittava peli. Mutkikkuus on rohkea päätös Phantagramilta, sillä yleensä konsolipelit ovat vähintäänkin äärettömän yksinkertaisia ja pelkistettyjä verrattuna tietokonepeleihin. Erilaiset komennot ja joukko-osastojen vahvuudet / heikkoudet iskostuvat kuitenkin ajan myötä selkärankaan ja pelistä voi alkaa nauttimaan. Tietynlainen turhautumisen tunne pelin alkupuolelta jää kuitenkin vallitsevaksi.
KUF:in laajuus saattaa myös yllättää satunnaisen pelaajan. Pelissä seurataan kahden eri osapuolen (ihmiset ja musta legioona) välistä sotaa näiden komentavien sankareiden näkökulmasta. Valittavana on yhteensä neljä eri sankaria, joista kaksi avautuu, kun pelin on läpäissyt helpommilla hahmoilla. Pelin tarina on jatkoa PC:n A War of Heroesille, joten se ei välttämättä avaudu kaikille nopeasti. Juoni etenee taisteluiden välillä pienin välianimaatioin, mutta suurimmilta osin pienien keskusteluikkunoiden välityksellä, joissa näkyy vain puhujan staattiset kasvot. Tämä ratkaisu on tylsä siitä ei pääse yli eikä ympäri. Ja kaiken lisäksi ääninäyttelijät vuorottelevat flegmaattisuuden ja teatraalisuuden välillä. Juoni on kuitenkin kaikessa mutkikkuudessaan kiehtova, vaikka sen kuljetus onkin puutteellinen aika ajoin. Jokaisella eri sankarilla on myös oma tarinansa ja näistä punoutuukin pelin juoni kahdelta näkökannalta kerrottuna.
Suurin osa Kingdom Under Firestä koostuu nopeatempoisesta taistelusta. Pelin RTS-elementit joutavat nopeasti roskakoppaan, kun sankarin johtama joukko-osasto pääsee kosketuksiin vihollisen kanssa. Tässä vaiheessa pelin kamera siirtyy seuraamaan sankaria ja Dynasty Warriors tyylinen nopeatempoinen taistelu alkaa. Pelaajalla on valittavanaan vahva ja heikko hyökkäys, suojaus ja pelin edetessä kasvava arsenaali taikoja ja muita erikoiskykyjä. Joukkoja voi komentaavielä tässäkin vaiheessa, mutta tämä tarkoittaa sankarin jättämistä tekoälyn hallittavaksi. Myöhemmässä vaiheessa pelin tekoälyn ohjastama sankari ei kestä yksinään montakaan minuuttia, joten joukkojen tarkempi hallinta ei ole enää varteenotettava vaihtoehto. Jos sankari nimittäin kuolee, niin taistelu on välitön tappio. Sama pätee myös vihollisten sankareihin ja komentajiin, joten helpoin tie voittoon on metsästää vihollisten sankareita.
Pelissä on myös jonkin verran roolipelimäistä hahmonkehitystä. Pelaaja saa taistelusta kokemusta ja rahaa, joilla voi parantaa hahmojen ja joukkojen kykyjä ja varusteita. Joukkoja voi myös muuntaa vahvemmiksi. Esimerkiksi perus jalkaväki muuntautuu ritareiksi ja samalla näiden hyökkäysteho parantuu roimasti. Erilaisia yksiköitä on paljon, joskin näitä kaikkia ei saa käyttöön yhden pelin aikana, koska pelaaja joutuu tekemään valintoja eri vaihtoehtojen välillä. Kevyt hahmonkehitys tuo lisää syvyyttä jo valmiiksi mutkikkaaseen peliin, se myös tuntuu tarpeelliselta ja toimivalta.
Crusaders on vaikuttavan näköinen ulkoasultaan. Se ei ehkä ole parhaimman näköinen peli, mutta grafiikat toimivat jopa satojen yksiköiden ollessa ruudulla samanaikaisesti. Pienoista sahalaitaa on kuitenkin havaittavissa. Graafista ulkoasua voisi kokonaisuudessaan ehkäpä kuvailla länsimaiseksi fantasiamaailmaksi Korealaisten silmien kautta katsottuna. Pelissä on perinteisiä örkkejä, haltijoita ja ritareita, mutta jokainen näistä eroaa jollakin piristävällä tavalla perinteisestä länsimaisesta näkemyksestä. Pelin musiikkiraita on ärsyttävä. Se on sekoitus erinäisiä fantasia-teemoja soitettuna rock-tyylisesti. Hallitsevana on sähkökitaran vingutus, joka ei todellakaan sovi tunnelmaan. Aiemmin mainittu ääninäyttely myös rasittaa aika-ajoin.
Live Light
Alunperin Kingdom Under Fireen oli tulossa maksimissaan neljän ihmispelaajan Live-tuki. Phantagram joutui kuitenkin jostain syystä karsimaan tämän kahteen pelaajaan. Viime hetken päätös näkyy edelleen pelin valikoissa, sillä siellä on vieläkin valittavana neljän pelaajan olematon vaihtoehto. 2 vs 2 taistelut olisivat tuoneet sinällään erittäin hienon lisän jo äärimmäisen syvään peliin, mutta näin ei valitettavasti ole. Pelin 1 vs. 1 taistelut ovat kuitenkin erittäin haastavia ihmispelaajia vastaan, ja peli vaatiikin todellista taktikointia. KUF hakee peliseuran joukkojen suuruuden perusteella, ja useimmiten pelissä olikin mukavan tasaisia kamppailuja.
Moninpeliä vaivaa suomalaisen peliseuran puute, eikä ulkomaalaisten kanssa pelaaminen jaksa pitkään innostaa. Ulkomaalaisilla servereillä on myös rankkoja ongelmia, sillä ainakin minulla noin puolet yhdistämisyrityksistä päätyi epäonnistumiseen. Normaalilla 512/512 yhteydellä peli myös pätki rankasti ja tämä ilmeni epämiellyttävästi varsinkin jo valmiiksi temppuilevassa kamera-systeemissä.
Yksinpelin jälkeen Live-puoli pelistä tuntuu myös toissijaiselta. Moninpelissä ei nimittäin ole yksinpelin tunnelmaa, eikä innostavaa peliseuraakaan pahemmin löydy.
Loppusanat
Kingdom Under Fire: The Crusaders on erittäin kunniahimoinen yritys Phantagramilta. Se tarjoaa harvinaista strategista toimintaa Xboxilla ja kieltämättä yksinpeli, kaikkine ongelmineenkin, on kiehtova ja se jaksaa kiinnostaa pelin läpi. Moninpelin puutteellinen toteutus on kenties suurin yksittäinen miinus.
Crusadersia voi suositella vain varauksella konsolipelaajille. Jos tunnet haluavasi haastetta, jaksat keskittyä uuden opettelemiseen tai olet pelannut ennen RTS-pelejä, niin voin suositella KUF:ia. Live-tuen takia sitä ei kuitenkaan kannata hankkia, eikä kannata odottaa liikoja.