Kaupunki täynnä zombeja, neljä selviytyjää, kasa aseita ja toivo pelastumisesta. Tässä on Valven uusimman tuotoksen, Left 4 Deadin, ainekset vuoden parhaaseen yhteistyöpeliin, joka tarjoilee räiskintää puhtaimmillaan. Pelistä kertonee jotain myös se, että alusta asti studion kanssa yhteistyötä tehnyt Valve innostui niin paljon että osti studion itselleen vain muutama kuukausi ennen pelin valmistumista.
Ohjaaja osaa hommansa
Left 4 Dead on puhdasverinen räiskintäpeli, jossa ruuti palaa ja ruumiita tulee niin paljon ettei laskuissa pysy mukana. Peli on suunniteltu alusta alkaen neljän pelaajan co-op -tilaa varten ja tämä näkyy lähes kaikissa pelin ratkaisuissa. Myös tuttuun Valve-tyyliin kaikki on loppuun asti hiottua ja äärimmäisen toimivaa.
Pelistä löytyy viisi täysin itsenäistä ja erilaista skenaariota, joista jokainen kestää optimaalitilanteessa noin tunnin verran. Vaikeammilla vaikeustasoilla pituutta tulee tosin hiukan lisää, sillä kuolemilta ei yleensä voi välttyä. Määrä voi kuulostaa vähältä, mutta Left 4 Deadin nerokkuus piileekin siinä, että jokainen pelikerta on erilainen. Loistavasti toimiva tekoälyohjaaja nimittäin spawnaa zombilaumat dynaamisesti pelaajien sijaintien ja etenemisreittien mukaan. Näin ollen uudelleenpeluuarvoa riittää melkoisesti, vaikka kentät ovatkin suhteellisen rajattuja ja varsinaisia etenemisreittejä ei olekaan kovinkaan paljoa. Jokainen skenaario on lisäksi jaettu viiteen osaan. Osioiden välissä on aina turvapaikka, josta löytyy ammuksia ja medkittejä haavojen parantamiseen.
Normaalien zombien lisäksi kaduilla vaeltaa hiukan enemmän tarkkaavaisuutta vaativia vihollisia, joista osa voi jumittaa yksinään harhailevan pelaajan niin, että kävereiden täytyy tulla pelastamaan. Kentistä löytyy yleensä myös pahamaineisia Tank-vihollisia, jotka aiheuttavat melkoista päänvaivaa etenkin vaikeimmilla vaikeustasoilla. Kyseiset viholliset nimittäin heittelevät pelaajia kuin rukkasia ja vaativat melkoista luotisadetta kuollakseen. Käytössä oleva asevalikoima on tosin valitettavan rajoittunut, etenkin kun haulikot tuntuvat sopivan tilanteeseen kuin tilanteeseen vallan mainiosti.
Neljän pelaajan yhteistyötilassa Left 4 Dead on uskomattoman hauskaa viihdettä. Peliä on toki mahdollisuus pelata yksinkin, mutta tällöin menettää lähes kaiken, mikä tekee pelistä hauskaa. Tekoäly paikkaa kyllä melko onnistuneesti puuttuvia tai tauolla olevia pelaajia, mutta ihmispelaajien kanssa pelikokemus on täysin erilainen. Helpoimmilla vaikeusasteilla skenaariot voi suurin piirtein juosta läpi aseet paukkuen, mutta hommaan tulee kummasti haastetta vaikeammilla tasoilla, jolloin etenkin jokaisen skenaarion lopussa tapahtuva puolustuskohtaus on suorastaan tuskallisen vaikea. Co-optilassa peli korostaa yhteistyötä, sillä yksinään liikkuva pelaaja saa nopeasti kimppuunsa Huntereita tai Smokereita, jotka pystyvät jumittamaan pelaajan niin, että toisen täytyy tulla auttamaan. Tiivis ja nopeasti etenevä ryhmä on avain voittoon.
Yhteistyö kunniaan
Yhteistyöskenaarioiden lisäksi pelistä löytyy myös Versus-pelitila, jossa neljän ihmispelaajan kimppuun pääsee neljä erikoiszombeja ohjastavaa pelaajaa. Kampanjat pelataan vuorotellen läpi aina turvapaikkojen jälkeen vuoroa vaihtaen. Samalla koitetaan myös tietenkin kerätä enemmän pisteitä kuin toinen joukkue. Versus-pelimuoto tuo aivan uudenlaisen pelitavan myös selviytyjien puolelle, kun tavoitteena on vain selviytyä mahdollisimman pitkälle mahdollisimman nopeasti. Osaava zombijoukkue nimittäin pysäyttää selviytyjät melkoisen nopeasti jos etenemistyyli on yhteistyötilan tyyliin hidas ja varsinkin jos joukossa on yksin harhailijoita. Zombeilla pelaaminen vaatii kuitenkin melkoista totuttelua, sillä saadakseen tuhoa aikaiseksi täytyy selviytyjien selkään hiipiä salakavalasti ja erikoiszombin kykyjä hyödyntäen. Hommaa on lisäksi tasapainotettu rajoittamalla zombien syntymispaikkoja ja pitkähköllä odottelulla kuoleman jälkeen. Valitettavasti Versus-pelimuodossa tarjolla on vain kaksi pelin viidestä kampanjasta.
Ulkoasultaan Left 4 Dead näyttää jo hiukan vanhentuneelta, mutta neljä vuotta vanha Source-pelimoottori taipuu silti melkoisiin suorituksiin, kun ruudulle vilisee yhtäkkiä kymmeniä zombeja ruudunpäivityksen pysyessä tasaisena. Toimiva valaistus luo tunnelmaa, kun aseeseen kiinnitetty taskulamppu on usein ainoa valonlähde. Myös loistavasti toteutettu ääninäyttely ja musiikki toimivat oivallisesti tunnelman nostattamisessa.
Pelin Xbox 360 -käännöksessä on tehty loistavaa työtä, sillä kontrollit toimivat pienen opettelun jälkeen mainiosti eikä teknisiä ongelmia esiinny. Pelin nettikoodi on lisäksi aivan toista luokkaa kuin vuosi sitten julkaistussa Valven aiemmassa Team Fortress 2:n Xbox 360 versiossa. Myös matchmaking toimii sulavasti, toisin kuin vaikkapa Gears of War 2:ssa.
Left 4 Dead on kuin hyppy aikaan, jolloin räiskintäpelit olivat puhdasta räiskintää. Kyseessä on loistavaa viihdettä kolmen kaverin kanssa pelattuna, mutta pidemmän päälle tarjolla olevat skenaariot alkavat hiukan kyllästyttää. Niitä olisi saanut olla tarjolla enemmän, etenkin Versus-pelimuodossa. PC-puolella asiaa auttaa tietysti aktiivinen modiskene pelin taustalla, mutta täytyy toivoa ettei Valve unohda konsoliversiota samalla tavalla kuin Team Fortress 2:n kanssa kävi.