MotoGP 13:n kehittäjätiiminä toimii Milestone. Pelin historian aikana kehitystiimit ja julkaisijat ovat vaihtuneet useaan otteeseen, eikä alkuperäisen tiimin loistoa ole nähty sitten vuoden 2007.
Ghost Rider or Easy Rider?
Kaksipyöräisen ajoneuvon hallinnan luulisi olevan yksinkertaista, mutta se poikkeaa paljon nelipyöräisistä. Suurin osa jarrutehosta löytyy etujarrusta, pitoa on vain murto-osassa renkaiden pinta-alasta autoon verrattuna, ja sekä mutkassa kiihdyttäessä että jarruttaessa pyörä pyrkii nousemaan pystyyn, jolloin oja tulee nopeasti vastaan. Näiden lisäksi ABS-jarrujen tekniikka on vielä kohtuullisen nuorta, joten kuljettajan on helpompi tehdä virheitä autoon verrattuna.
Onkin mielenkiintoista nähdä, onko näitä asioita onnistuttu MotoGP 13:ssa simuloimaan. Peli tarjoaa suhteellisen paljon pelattavaa; siitä löytyy uratila, jossa noustaan aina Moto 3 -luokasta asti MotoGP-kuskiksi. Championship-tila taas keskittyy kauden ajamiseen, aika-ajoissa voi treenailla vaikkapa Grand Prix -kisaviikonloppua varten, ja lisäksi löytyy vielä 12 pelaajan moninpeli.
Uratila on yksinpelistä ehkä kiinnostavin. Se koostuu alemmista Moto 3- ja Moto 2 -luokista, joiden jälkeen päästään ajamaan kuninkuusluokassa. Uran edetessä pelaaja saa tarjouksia siirtyä toiseen talliin, ja joko hyväksyy tai hylkää ne. Ura koostuu siis lähinnä ajamisesta, eikä niinkään parhaimpien sopimusten viilailusta. Uransa edetessä pelaaja saa virtuaalifaneja, joille voi sitten vaikkapa twiitata.
Hyrrävoimia, onko niitä?
Kokemattoman motoristin kannattaa ottaa käyttöön ajoapuja, ja vähennellä niitä sitä mukaa, kun taidot karttuvat. Ajolinjat poikkeavat automaailmasta huomattavasti, joten niiden näyttäminen avittaa jo paljon. Fysiikkamoottori on ihan kelvollinen, joskaan kaikkea se ei huomioi. Mutkissa voi jarruttaa melko huoletta, joten fysiikan lakeja taivutetaan melkoisesti, vaikka kantatessa jarruttelisi kuinka. Vastaohjauksen kuski näyttäisi tekevän joka ohjausliikkeellä, jolloin pyörän hallinta on äkkinäistä ja nykivää. Tämän voi nähdä uusintaa seuraamalla.
Pelimoottori on melko hupaisaa katseltavaa. Graafinen ulkoasu on mauton, tekstuurit epätarkkoja, mallit kulmikkaita ja ruudunpäivitys maksimissaan 30 ruutua sekunnissa. Tosin itse kisassa siitä voi vain unelmoida. Valikkorakenne on melkoista sekasortoa ja uratilan ”motorhome” on kopioitu suoraan Codemastersin F1-pelistä. Tämän lisäksi äänissä on kaikin puolin toivomisen varaa. Sekosivatpa pelin äänetkin pariin otteeseen, jolloin volyymitaso muuttui kisan aikana kymmeniä kertoja.
Kaiken tämän jälkeenkin ajaminen ja säätäminen on ihan hauskaa, vaikkei se ylläkään takavuosien kehittäjätiimin veroiseksi teokseksi. Säätämisen voi jopa jättää tallin teknikon huoleksi, kunhan valitsee listasta kuinka haluaisi pyörän toimivan vaikkapa mutkassa tai siihen jarrutettaessa.
Xbox Liven puolella pelaajia ei ole juuri nimeksikään. Peliseuraa saa odottaa minuuttitolkulla ja yhteydet tuntuvat pätkivän valtaosassa pelejä. Lagia riittää, joten kenenkään perässä ei kannata ajaa, ellei halua materialisoitua vahingossa jonkun pyörän sisään. Nettipelistä saa kyllä ihan mukiinmenevää viihdettä, kunhan muistaa ottaa vahingot pois päältä. Onneksi pelistä löytyy myös Split Screen -tuki.
Biker Mice from Mars?
MotoGP 13 on keskinkertainen moottoripyöräpeli, joka ei yllätä oikeastaan millään osa-alueella. Moottoripyörän hallinta ei ole lähelläkään oikean pyörän veroista, eikä siitä saa valitettavasti sitä fiilistä, joka tällaisessa pelissä on olennaista. Grafiikka on ankeaa, ja kaikkine bugeineen tuotos vaikuttaa keskeneräiseltä. Sunnuntaimotoristille siitä kuitenkin on jonkin verran iloa, sillä uramoodi on hauska. Ratoja on paljon, ja niiden oppiminen on kivaa.
Valitettavasti online-kokemus on vielä melko huonoa luokkaa. Pelaaminen tuntuu muutenkin olevan ainaista odottelua. Lataustauot ovat pitkiä, valikoissa pitää pyöriä liian paljon ja peliseuraa saa odotella ikuisuuden.
Odotukset olivat ehkä hieman liian korkalla nostalgian roiskeen ryöpsähtäessä mieleeni ensimmäisen MotoGP kokemuksen perusteella. Suosittelen kokeilemaan Kauppapaikalta löytyvää demoa ennen tämän hankkimista. Motoristina sitä tuppaa olemaan kaksipyöräisten suhteen melko kriittinen.