Need for Speed Hot Pursuit

Kirjoittanut: Livegamers

05.12.2010

Kumin käryä ilmassa. Ilokaasujen suhinaa korvissa. Jostain kantautuu uhkaavasti poliisiauton pillien viiltävä vihellys. Piinapenkissä ei siis voi olla mikään muu kuin Need For Speed Hot Pursuit. Juurilleen palaava NFS-sarja on saanut tuekseen loistavan Burnout-sarjan takaa tutun kehitystiimin, Criterion Gamesin. Need For Speed -pelit ovat viime vuosina menneet jatkuvasti ojasta allikkoon, ollen vain keskiluokan kilpa-ajokokemuksia. Jokohan olisi aika nostaa sarja samalle tasolle, jolle se vuosia sitten ylsi?
Pedal to the Medal

Need for Speed -sarja palaa siis juurilleen, eli rullaamme kymmenisen vuotta ajassa taaksepäin, jolloin kyseessä oli roisto vastaan poliisi -asetelma. Lainvoimia pyrittiin ajamaan karkuun käyttäen markkinoiden nopeimpia autoja. Nyt ollaan siis täysin samalla linjalla, jopa nimi on sama kuin aikaisemmin. Uudesta Hot Pursuitista löytyy tällä kertaa myös mahdollisuus asettua lainvoimien puolelle ja käräyttää laittomat kisailijat kaduilta.

Pelaaja pääsee kaahaamaan eksoottisen Seacrestin maastoon. Tarjolla on jäisiä vuoristoteitä, pitkiä aavikkoreittejä, näyttäviä rannikkoratoja sekä ahtaita katuja pitkin pitäjiä. Kumia poltetaan päivällä runsaassa auringonpaisteessa sekä myös pimeinä yön tunteina. Ympäristö näyttää todella hienolta, vaikkakin osa lähimmistä ratojen elementeistä sisältävät hieman sahalaitaa. Autot sen sijaan näyttävät todella upeilta. Jopa häilyvän vauriomallinnuksen jälkeen autot näyttävät erittäin uskottavilta.

Karkuun pyrkivien kisaajien ei suinkaan tarvitse nojautua pelkästään raskaaseen kaasujalkaan, sillä useimmissa kisoissa apuvoimia on tarjolla. Käytettävissä on turboa, piikkimattoja, EMP (Elektromagneettinen pulssi – lamauttaa hetkellisesti vastustajan sähkötoimiset laitteet) sekä vihollisen iskut estävä Jammer. Tinanapit saavat piikkimaton ja EMP:n lisäksi kutsuttua tiesulun sekä poliisikopterin avustamaan kiinniottoja.

Ajomekaniikka tuntuu alkuun todella tönköltä. Aivan kuin auto painaisi kymmenen kertaa normaaliautoa enemmän. Valikoista pääsee kuitenkin ajotuntumaa hieman muokkaamaan, jolloin se ei enää niin häiritse. Peli on siltikin aikaisempien tavoin todella arcade-painotteinen.

Erilaiset kokemuspisteet ja ranking-sijoitukset ovat jo arkipäivää nykyajan peleissä. Tämä toiminto löytyy myös uudesta Hot Pursuitista. Kokemuspisteitä kartuttamalla pelaajan arvo nousee sekä kilpakuljettajana että poliisivoimien edustajana. Pelaaja aloittaa kummankin uran tutusti kalkkiviivoilta täysin noviisina ja tasokattona silmissä siintää 20. taso. Ranking-sijoitus nousee yksinpelissä sekä moninpelissä. Pisteitä kartuttamalla aukeaa uusia kisoja sekä autoja.

Uudessa Hot Pursuitissa on myös askeleen pidemmälle viety tilastointi. Kaverien aikoja on jo pystynyt pitkään autopeleissä vertailemaan, mutta nyt NFS esittelee Autolog-tilastointisysteemin. Jokainen kisa sisältää oman Speedwallin, eli tulostaulun, josta näkee kuinka nopeasti itse olet ajanut ja kuinka nopeasti kaverit ovat radan kurvanneet. Pelaaja myös palkitaan, mikäli hän yltää tulostaulun kärkeen. Kylkeen on lyöty myös erään yhteisösivuston kaltainen kommentointimahdollisuus. Jokaista kisaa, otettua kuvaa tai vaikka kaverin lyötyä aikaa voi kommentoida. Kommentit tallentuvat jokaisen omalle Seinälle, jonne kaverit voivat käydä myös heittämässä omat kommenttinsa. Autolog-toiminto ilmoittaa myös, mikäli kaverit ovat päihittäneet aikasi jossakin kisassa.

Racers ready? GO!

Vaikka yksinpeli onkin varsin toimiva kokonaisuus, käy kuminauha-tekoälyllä varustetut kilpakumppanit pian kyllästyttämään. Tällöin on aika siirtyä moninpeliin, jossa peli pääsee oikeasti oikeuksiinsa. Kavereiden kanssa räimiessä saattaa hyvinkin ajantaju hukkua. Myös vastaantulevien ulkomaalaisten kanssa on mukava pelata. Tosin satunnaisesti vastaan saattaa tulla kaveri, jonka internet-yhteys on luultavasti ostettu ruokakaupasta, sillä auto hyppii edes takaisin aivan päättömästi. Harmillisesti moninpelinkin viehätys on lyhytaikainen. Mitään muuta saavutettavaa ei siltä puolen löydy, kuin oman tason nostaminen huippuunsa – jota siis voi tehdä myös yksinpelin puolella.

Hot Pursuitista löytyy lisäksi kiva toiminto muun muassa niille, joilla Xbox Liven oma kaverilista on täynnä. Peli nimittäin tarjoaa mahdollisuuden pitää pelin sisäistä frendilistaa. Vastaan tulevia autopelin ystäviä voi lisätä Hot Pursuitin kaverilistalle ja näin ollen näet aina, kun he ovat pelaamassa. Peli myös ehdottaa uusia kavereita, jotka pelaavat uutta Need for Speediä. Ehdotetut ystävät löytyvät kavereiden kaverilistoilta. Loistava keksintö, jolla varmasti saa rakennettua saman pelin ympärille toimivia yhteisöjä.

Ruutulipulla!

Kaiken kaikkiaan Need for Speed Hot Pursuit on todella viimeisen päälle tehty peli. Teknisesti kaikki on kohdallaan, ja muun muassa aikojen vertailu kavereiden välillä on viety täysin uudelle tasolle. Kolikon kääntöpuolena kuitenkin on se, että peli vain on pidemmän päälle itseään toistava. Sisällöllisesti se tarjoaa kyllä paljon, mutta se jokin vain puuttuu, mikä saisi pelaajan istumaan päivästä toiseen näyttöpäätteen edessä. Aiemmista Need for Speedeistä tuttu juonellinen yksinpeli loistaa nyt poissaolollaan.

Tämän pelin suola on kuitenkin moninpelissä ja siitä saa kaveriporukalla todella paljon hupia irti. Ei missään nimessä sarjan paras tuotos, mutta parempaan suuntaan ollaan kuitenkin vihdoin menossa, joten seuraavilta Need for Speed -peleiltä on jo lupa odottaa paljoa.