Tänä vuonna saimme jännittää aivan viime metreille, saako suomikiekon ylpeys Patrik Laine NHL-sopimuksen aikaiseksi, ja jos saa, niin minkä seuran kanssa?
Jos nuorukainen ei olisi tehnyt Winnipeg Jetsin kanssa kahden vuoden jatkosopimusta, olisi EA Sportsilla varmasti mennyt varmasti kansikuvapojan kanssa sormi suuhun.
Patrik Laine kun kerettiin lukitsemaan Suomi-version kansikuvaksi Winnipeg-nutussa jo kesän kynnyksellä.
Suomalaisella laukojamestarilla on iso rooli pelisarjan uusimmassa tuotoksessa muunkin kuin kansikuvan kanssa. Electronic Arts mainostaa, että NHL 20:n yksi suurimmista innovaatioista on niin sanottu RPM Tech, joka antaa sarjan kovimmille supertähdille omat nimikkolaukauksensa.
Pelistudion mukaan peliin on tehty näiden nimikkolaukauksien lisäksi parannuksia muun muassa ulkoasuun, moninpeliin sekä pelattavuuteen. Kysymys kuuluukin, että riittävätkö uudistukset tällä kertaa virtuaalilätkän suurkuluttajille?
Pelimoottori romukoppaan kiitos
Heti ensimmäisestä näytösottelusta lähtien on selvää, että EA Sports on halunnut räjäyttää osan kangistuneista kaavoistaan palasiksi ja luoda tilalle jotain uutta.
Räjäyttäminen on aloitettu sieltä helpoimmasta päästä. Pelin selostajakaarti on nimittäin vaihtunut, on lisätty uusia animaatioita ja tulostaulu on sekin siirretty alalaitaan – koska miksipä ei!
Vaikka muutokset eivät olekaan käänteen tekeviä, antavat ne edes näennäisesti sellaisen fiilikseen, että nyt halutaan tehdä jotain vihdoin ja viimein hieman eri tavalla.
NHL-seuroista muodostetut alumni-kokoonpanot Wayne Gretzkyineen, Esa Tikkasineen ja Steve Yzermaneineen ovat nekin oikeastaan aika hauska lisä. Meillä jokaisella kun on se joku harmaantunut suosikkilegenda, jonka haluaisi nähdä pelissä luistelevan.
Kiekko liikkuu kentällä sulavasti, taklaukset näyttävät realistisilta, hyökkäysten rakentaminen on luontevaa ja tarkka puolustaminen palkitsee. Pelillisiltä palasiltaan peli vaikuttaa olevan enemmän balanssissa kuin koskaan.
Mutta esimerkiksi pelaajien satunnaiset äkkiliikkeet ja luonnoton törmäily kaukalon laitoihin kuitenkin todistavat sen, että nykyinen pelimoottori ei sekään kaikkeen pysty.
Pelimoottori onkin se isoin konkreettinen asia, mikä saa pelin näyttämään ja tuntumaan vuonna 2019 varsin vanhalta. Olisiko vanha Ignite-moottori aika jo vihdoin heittää romukoppaan?
Paljon mainostettu, tähtipelaajien laukomistyylit uudistava RPM Tech -ominaisuus jää sekin valitettavasti uudistuksena marginaaliseksi. Koko uudistusta on hankala edes huomata, ellei kiinnitä siihen tarkoituksella huomiota.
Suoraan syötöstä laukominen on kylläkin parantunut ja siitä kiittäminen on varmaankin juuri tätä ominaisuutta.
Yritystä on – vai onko sittenkään?
NHL 20:ssa on mukana oikeastaan kaikki edellisosistakin tutuksi tulleet pelimuodot. Ultimate Teamissa kerätään kortteja ja rakennetaan unelmajoukkuetta, Be a Pro:ssa keskitytään yhden pelaajan urapolkuun ja seuratilassa luodaan vuodesta toiseen pyttyjä nosteleva dynastia-organisaatio.
Mikään näistä pelimuodoista ei ole valitettavasti kokenut oikeastaan mitään suurempia uudistuksia.
Viime vuoden versioon uutena tulleessa World of Chel -verkkotilassa oli potentiaalia, mutta se oli toteutukseltaan edellisosassa vielä aikamoinen häröpallo.
Nyt tähän online-muotoon on ainakin yritetty hakea lihaa luiden ympärille. Pelaajat voivat esimerkiksi nopeatempoisessa 1 vs 1 vs 1 -muodossa battle royale -hengessä ottaa mittaa toisistaan jopa 81 pelaajan Eliminator-jättiturnauksessa.
Turnauksessa pärjäävät pokkaavat itselleen lätkäkasseja, joista voi avata pelihahmolleen esimerkiksi uusia vaatteita, tuuletuksia ja varusteita.
Ideanahan tämä on loistava, mutta toteutus on toistaiseksi täysin kelvoton. Julkaisuviikolla peli tiputti minut yhtenään pois jatkosta vedoten ”verkko-ongelmiin”. Ketutuskäyrä jatkoi luonnollisesti nousemistaan, kun huomasin tippuvani välillä verkko-ongelman takia pois odotetulta finaalikierrokselta.
Eliminator-pelimuodon aulat eivät nekään anna mitään informaatiota siitä, ketkä pelaajat ovat jatkossa ja miltä lohkot näyttävät. Käytännössä tuijotat vain latausruutua ja toivot, ettet tipu nettiongelmien takia yhtäkkiä pois linjoilta.
Vanhan kierrätys jatkuu vuodesta toiseen
NHL 20:sta löytyy valitettavan paljon asioita, jotka ovat junnanneet paikallaan vuosikausia. Peliin on copy-pastetettu edellisosista niin paljon samoja juttuja, että Electronic Artsin sietäisi hävetä.
Hienolta kuullostavat laukomisuudistukset ja uudet luistelujärjestelmät luovat illuusion siitä, että NHL-pelisarja uudistuisi koko ajan hurjaa vauhtia.
Totuus on kuitenkin se, että näiden näennäisten ”uudistusten” taakse kätkeytyy niin paljon sitä vanhentunutta sisältöä, että ei mitään järkeä.
NHL 20:ssä on kuitenkin mukana vielä se pieni toivon kipinä. Ehkä näemme vielä lähitulevaisuudessa sen EA Sportsin pelin, joka pistää rytinällä kaiken uusiksi ja ottaa virtuaalikiekkoilussa odottamattomia harppauksia eteenpäin.