Ruotsalainen pelinkehittäjätiimi Digital Illusions Sweden (DICE) on saanut jälleen jotain todella hienoa aikaan! Hyvin onnistunut Rallisport Challenge oli yksi Xboxin ensimmäisistä julkaisupeleistä, ja nyt on toisen osan vuoro jatkaa siitä mihin jäätiin. Tällä kertaa on tehty monia uudistuksia, esimerkkeinä kehittyneempi grafiikkamoottori, täysi Xbox Live tuki, uusia kilpailutiloja sekä tietysti enemmän ratoja ja autoja kuin ensimmäisessä osassa. Pelin pohjana toimii edelleen yksinpeli, joka aloitetaan uramoodin pohjalta, kohti vaikeampia tasoja ja uusia haasteita. Kilpaa ajetaan ympäri maailmaa, maisemat vaihtuvat Argentiinan sumuisilta vuorilta aina Monacon kapeille kaduille, kisatyyppeinä toimivat tuttujen mäki- ja jääratakilpailujen lisäksi rallicross ja yksittäisinä erikoiskokeina ajettavat osakilpailut. Autoja on mukaan otettu yli 40 kappaletta, mukana myös legendaariset B-ryhmän menopelit, ratoja on yli 90, joten valinnanvaraa on paljon.
Kura lentää ja hiekka pöllyää…
Heti alkuun on ihasteltava pelin julkaisijana toimivan Microsoftin markkinointiosaston kekseliäisyyttä, pelin arvostelukappaleen mukana tuli purkillinen hiekkaa Australiasta, aikaisempien saapuneiden muta- ja soranäytteiden lisäksi. Mikäli maaperänäytteiden ihmettely ei saa haukkomaan henkeä, niin viimeistään pelin uskomattoman näyttävä alkutraileri nostaa tunnelman korkealle. Samalla käy selväksi heti alkumetreiltä että Rallisport Challenge 2 ei todellakaan ole ryppyotsainen rallisimulaatio, vaan täysin puhdas arcadekaahailu, josta ei todellakaan vauhtia puutu. Se muistuttaa paljon esimerkiksi kolikkopelinä tunnetuksi tullutta Sega Rallya, joka oli oman aikansa paras rallipeli.
Pelattavuutta on ensimmäisestä osasta paranneltu, padilla ohjaaminen on helppoa ja ohjausliikkeet toteutuvat loogisesti. Meno on varsin agressiivista ja radalla pysyminen vaatii jatkuvaa keskittymistä. Mutkiin voi tulla melkein liipasin pohjassa, ja auto pysähtyy jarruttaessa ehkä liiankin nopeasti, mutta pelaaminen on joka tapauksessa erittäin hauskaa.
Fysiikka-ja vauriomallinnukset ovat myös varsin onnistuneita, auton saa heittämään voltteja varsin helposti, ovet repeilevät, spoilerit lentävät ja renkaat irtoavat, mikä ei tosin juuri vaikuta menopelin ajettavuuteen tai suorituskykyyn. Ainoa asia mikä vaikeuttaa ajamista, on ajovalojen rikkoutuminen pimeällä ajettaessa, mutta tähänkin vaaditaan useampi nokkakolari, tai törmäys suoraan kivikkoon. Sääolosuhteilla on myös oma tärkeä osansa, tuulilasiin piiskaava vesisade tai edellä ajavan heittämä kuraroiske haittaavat näkyvyyttä pahasti, varsinkin sisäkamerasta ajettaessa. Erilaiset ajoalustat eroavat selkeästi toisistaan, jääradalla liukastelu tuntuu tuskaiselta asfalttipätkien pitoon verrattuna. Auton ja ympäristön vuorovaikutukseen on kerrankin kiinnitetty huomiota, puskaan tai puuhun päin ajaminen ei pysäyty vauhtia kokonaan, ja esimerkiksi liikennemerkit lentävät kovalla vauhdilla törmätessä pientareelle.
Autourheilua parhaimmillaan
Yksinpelin pohjana toimiva uramoodi on varsin selkeä ja se on jaettu neljään eri vaikeustasoon. Helpoimmilla tasoilla riittää kun pysyy radalla ja ajelee varman päälle, mutta vaikeimmalla tasolla joutuu puristamaan padia jo enemmän, ajolinjat on löydettävä, ja kartturin antamia nuotteja kannattaa kuunnella tarkemmin. Palkintoina voitoista saa pisteiden lisäksi uusia autoja, niiden maalauksia sekä ratoja. Kisat etenevät kaavion mukaisessa järjestyksessä ja eteenpäin pääsee mikäli on kerännyt tarvittavan määrän pisteitä. Kisatyypit vaihtelevat, mutta yksi asia mikä ärsyttää, on ratojen jatkuva toisto. Samoja ratoja joutuu ajamaan ainakin kaksi tai kolme kertaa eri vaikeustasoilla, jotta pääsee urallaan eteenpäin, ja saa uusia auki. Yksi pelin heikkoksia on myös se, että yksinpeliä on pakko pelata läpi, mikäli haluaa nopeampia autoja alle moninpelin puolella.
Verkossa pelaaminen onkin vähintään yhtä haastavaa, valittavana on joko maksimissaan neljän auton samanaikainen romuralli, tai jopa kuudentoista pelaajan haamujahti. Moninpelin puolella käydään kisaa samoissa ympäristöissä ja kisatyypeillä kun yksinpelin puolellakin, parhaat henkilökohtaiset ajat tallentuvat automaattisesti Xbox Liven kautta selattaville tulostauluille.
Sujuvan kisan järjestämiseksi vaaditaan peliä isännöivältä hyvä yhteys, sillä ongelmia esiintyi testisessioiden aikana varsinkin törmäysten ollessa päällä. Verkkoviive esiintyi ikävänä autojen nykimisenä, asia joka korostui mutkaisilla ja kapeilla erikoiskokeilla. Pienenä miinuksena voidaan mainita myös pelin aikana tapahtuva puhekommunikoinnin vaikeus, jokainen pelaaja kuulee vain edellä tai perässä ajavan äänen, varsinainen jälkipeli voidaan aloittaa vasta kun ollaan taas alkuvalikossa, jossa kaikki kuulevat toisiaan. Onneksi serveriasetuksista on tehty riittävän monipuolisia ja homma toimii muuten moninpelin puolella varsin mallikkaasti.
Yksittäisten kisojen lisäksi peli tukee Microsoftin XSN Sports- palvelua, jossa pystyy ajamaan erilaisia sarjoja tai turnauksia. Jokainen turnaukseen osallistuja pyrkii ajamaan jokaiselle määritetylle radalle parhaan mahdollisimman ajan, joka tallentuu verkkoon ja pisteytys määräytyy tulosjärjestyksessä. Pelistä löytyy myös system link- tuki sekä split screen neljälle, joka toimii melko sujuvasti ajottaisia ruudunpäivitysongelmia lukuunottamatta.
Visuaalinen nautinto
Rallisport Challenge 2 on tekninen mestariteos lähes joka osa-alueella, ja varsinkin graafisesti se on lähes täydellinen. Pelaajan eteen heitetään jatkuvasti pieniä yksityiskohtia, jotka hämmästyttävät kokeneempaakin virtuaalikuskia, yhtenä esimerkkinä pimeillä erikoiskokeilla pitkälle kantautuvat valokeilat jotka heijastuvat upeasti tien varsilla seisovista liikennemerkeistä. Partikkeliefektien kanssa ei ole todellakaan pihtailtu, ilmassa lentää jatkuvasti pientä silppua, sinkoilevat kivet ja pöllyävä lumi luovat mukavasti tunnelmaa. Autot ja ympäristö on mallinnettu varsin hyvin, piirtoetäisyys pysyy kohtuullisena kovasta vauhdista huolimatta. Suorituksiaan voi ihailla useista eri kamerakulmista jokaisen ajopätkän jälkeen toistotilassa, jossa nämä voi myös halutessaan tallentaa kiintolevylle.
Äänimaailma on omalta osaltaan tukemassa jatkuvaa efektitykitystä, moottoriäänissä on mukavaa potkua ja terävyyttä, rengas- ja jousitusäänet kantautuvat ohjaamoon selkeästi, kuuluttajan toistaessa taustalla väliaikatietoja. Dolby Surround- ja äänitilasuunnittelu on myös onnistunutta, pakoäänet jäävät esimerkiksi mukavasti kaikumaan tunneliin ajettaessa. Valitettavasti taustalla soiva musiikki ei ole mitenkään kovin erikoista, pidemmän päälle hermoja rasittavan hardrockmetelin voi onneksi kytkeä kokonaan pois.
Haastetta riittää
Yhteenvetona voisi sanoa että kyseessä on yksinkertaisesti paras rallipeli mitä on toistaiseksi tarjolla. Pienistä virheistä huolimatta Rallisport Challenge 2 on erittäin laadukas ja huolella tehty kokonaisuus, jonka parissa viihtyy pitkään. Peli on täynnä hienoja yksityiskohtia ja sitä pelaa mielellään niin yksin kuin moninpelinä verkossa. Mikäli ei jaksa odottaa syksyllä julkaistavia saman genren kilpailijoita, on tämä sillä välin erittäin hauskaa ja näyttävää ajanvietettä!