Tarina saa alkunsa, kun Piratsien eli merirosvorottien lentävä merirosvolaiva tekee pakkolaskun Raskullsien kuningaskuntaan. Merirosvorotat tarvitsevat materiaaleja laivansa korjaamiseksi ja pistävät ranttaliksi samalla aiheuttaen täydellistä kaaosta kuningaskunnassa. Ulkonäköänsä rakastavalla kuninkaalla menee jauhot suuhun, kun arvokas kivi yhtäkkiä varastetaan. Omista ritareista ja vartijoista ei ole apua toivottomassa tilanteessa, joten hän määrää läjän kallo-Matteja hakemaan arvokkaan kivensä takaisin.
Kallo-Mattien värikäs kuningaskunta
Raskulls eroaa muista peleistä sen piristävän ja ainutlaatuisen ulkonäön ansiosta; värikkäästi toteutettu maailma pistää ajoittain hyvälle tuulelle. Matkan varrella edessä olevat värikkäät palkit jarruttavat etenemistä. Painovoima hidastaa vauhtia entisestään, sillä palkit tukevat toisiaan ja tuhoamalla palkin väärästä kohdasta uhkaa liikuteltavasta hahmosta tulla perunamuusia, kun palkki tipahtaa päälle. Tämä ei tarkoita loppua, mutta antaa kilpakumppaneille reilusti etumatkaa. Vauhtia voi nopeuttaa keräämällä pisteitä voimapalkkiin purkkien tai energiapallojen muodossa.
Kentät jakautuvat juoksu-, ja puzzle-osuuksiin. Juoksuosuuksissa juostaan kilpaa vastustajia tai aikaa vastaan. Tekoäly ei kaihda katalia keinoja, vaan tekee kaikkensa pelaajan elämän hankaloittamiseksi. Monesti kyseisiä AI-vastustajia on kolme ihmispelaajan lisäksi, joten käytännössä kisa on 3 vs 1. Puzzle-osuudet ovat pelin suola: alkuvaiheessa ne eivät juurikaan hätkähdytä suuntaan tai toiseen, mutta pelin edetessä ne tarjoavat mukavasti haastetta. Useimmissa puzzleissa on joko käytettävissä tietty määrä ammuksia, joilla tuhotaan palkkeja ja pyritään maaliin tai sitten on pidettävä voimapalkin energiaa tapissa maaliin saakka. Myöhemmässä vaiheessa suojellaan sieniä ja puretaan pommeja. Kuulostaa oudolta, mutta toimii kuin junan vessa.
Välipätkissä peli heittää huumoria tarinan rikastamiseksi ja se kieltämättä tuo syvyyttä ja järkeä tarinalle, mutta huumori epäonnistuu siinä, missä sen pitäisi loistaa – läppä ei yksinkertaisesti naurata.
Mikäli tarina ja suurin piirtein 60 kentän tahkoaminen läpi ei houkuta, niin peliä voi pelata turnauksien muodossa tai siirtyä moninpelin pariin, jossa tekoäly korvataan ihmisvastustajilla. Tarinan läpäisy tosin kannattaa, koska se avaa moninpelin puolelle hahmoja.
Juostaanko kilpaa?
Raskulls tarjoaa 4 pelaajan moninpelin verkossa ja samalla koneella. Mahdollisuus asettua saman koneen ääreen kavereiden kanssa on pelkkää plussaa, sillä illan vietossa uppoaa helposti peli jos toinenkin. Moninpeli verkossa toimii eikä lagi pahemmin häiritse. Pitkästymisen tunne jää häiritsemään muutaman pelin jälkeen pahasti, koska vaihtelua ei kovin paljoa moninpelissä tarjota. Vaihtoehtoina ovat yksittäisten kisojen lisäksi Grand Prix ja Frenzy Mode. Grand Prixissa otellaan useampi kenttä kilpaa ja eniten kisoja voittanut saa kunniaa ja mainetta. Frenzy Mode on vähän nopeatempoisempi vaihtoehto, jossa kenttiin on sijoiteltu enemmän energiapalloja ja purkkeja.
Hitti ja huti
Raskullsissa on paljon potentiaalia: 800 pisteen hintaiseksi se tarjoaa paljon sisältöä, puzzle-osuudet ovat viihdyttäviä ja mahdollisuus pelata moninpeliä kavereiden kesken samalla koneella on hieno juttu. Tarinassa riittää pelattavaa suhteellisen pitkäksi aikaa ja huumoria löytyy sillä varauksella, että kyseinen huumori on oikeasti pelaajalle mielekästä. Pelin arvosana olisi helposti kasvanut, mikäli aivojumppaa vaativat kentät olisivat olleet pelin ”juttu” ja niitä olisi enemmän. Juoksukisoja jaksaa tahkota tiettyyn pisteeseen saakka, ennen kuin ne käyvät pitkästyttäväksi.