Viime kesänä PC:lle ja PS4:lle julkaistu Rocket League on myynyt julkaisustaan lähtien aivan järjettömiä määriä: se on tavoittanut maailmanlaajuisesti jo yli 10 miljoonaa pelaajaa, ja DLC-paketit ovat käyneet kaupaksi varsin hyvin.
Peli astelee pitkän odottelun jälkeen nyt myös Xbox Onelle. Oikeastaan mitään muista versioista poikkeavaa ei tule Xbox One -versiosta löytämään. Erikoisuuksena autot voi kylläkin kustomoida Xbox-peliaiheisilla varusteilla, kuten Gears of War -aiheisella peltitarroilla tai Halo– ja Portal-aiheisilla lipuilla. PS4:llä ja PC:llä nähtyä crossplatform-tukea ei tule Xbox One -versiosta myöskään löytymään.
Peltipallon vallankumous
Kerrottakoon kaikille, että Rocket League on peli, jossa pelataan jalkapalloa autoilla. Stadioneille on viritetty isot maalit, peliaikaa on viisi minuuttia ja ottelua pelataan maksimissaan neljän auton joukkueissa. Autoilla pystyy hyppimään, buustailemaan tai vaikkapa hurjastelemaan pitkin seiniä ja kattoja. Oman viehätyksensä peliin tuo myös toisen autojen teilaamismahdollisuus hetkeksi pois pelikentältä. Konsepti on kokonaisuudessaan edelleen toimivin miesmuistiin – Rocket League herättääkin kysymyksen, että miten näin yksinkertainen voikaan olla näin koukuttavaa.
Vaikka tuurilla on suuri merkitys pelin tiimellyksessä, kovat pelaajat ovat kuitenkin kovia: he osaavat laukoa pallon maaliin juuri oikeasta kulmasta ja ajoittaa ”hyppypotkun” juuri oikeaan aikaan. Pelin todellinen taitaminen vaatiikin kovaa harjoittelua.
Sääntöjä pystyy muokkaamaan myös suhteellisen laajasti. Esimerkiksi siten, että pallosta voi tehdä aivan eri tahtiin kimpoilevan ja pomppivan, ja pelivälineen voi vaihtaa vaikkapa pallon sijaan kuutioon. Stadionit erottuvat toisistaan, autoissa on eroja, ja niitä pystyy kustomoimaan mieleisikseen varsin laajasti.
Yksinpeliä pystyy harrastamaan erilaisten harjoitusten, exhibition-matsien ja kausimuodon voimin. Yksinpeli käy kuitenkin nopeasti varsin ykstoikkoiseksi, jolloin kannattaa suunnata katseet moninpeliin. Nettipeli opettaa ja palkitsee: kun peliä lähdetään hakkaamaan nettiin ihmispelaajien kanssa, tulee peliin aivan erilainen viehätys. Pelaaminen alkaa yhtäkkiä vaikuttaa urheilulajilta, jossa jokaisella autolla on oma roolinsa: yksi blokkaa palloja kuin maalivahti konsanaan, yksi puolustaa, yksi hyökkää ja yksi keskittyy autojen murskaamiseen. Pelikonseptissa on aivan järjetöntä potentiaalia. Nettipelit ovat toimineet Xbox Onella myös moitteettomasti ilman lagia.
Pelin soundtrack ja visuaalisuus ansaitsevat myös kiitosta. Vaikka peli äityy välillä varsin hektiseksi, näyttää Unreal Engine 3 pelittävän mainiosti. Stadionin reunoilta löytyvä hurraava yleisö tuo myös lisäpuhtia fiilikseen.
Rocket League -kuume on kiistaton
Mitä tästä jo jättiläiseksi nousseesta pienestä ”urheilupelistä” oikein pitäisi sitten loppuen lopuksi ajatella? Ensimmäisenä tulee mieleen, että Psyonix on luonut sellaisen pelikonseptin, jonka päälle voi rakentaa tulevaisuudessa oikeastaan mitä vaan: vaikkapa uusia lajeja, turnauksia, autoja, moottoripyöriä, areenoita, kuskeja ynnä muuta. Ihan oikeasti – nyt voidaan puhua jopa Minecraftin laajuisesta peliuniversumista.
Näemmekö jossain vaiheessa vielä ihkaoikean radio-ohjattavien autojen urheilulajin, jossa taistellaan maailmanmestaruudesta? Aika näyttää!