ScreamRide

Kirjoittanut: Livegamers

27.03.2015

Roller Coaster Tycoon -sarjankin kehittäneen Frontier Developmentsin käsialaa oleva Screamride lupaa pelaajille vauhdin hurmaa sekä fysiikkapohjaista vuoristoratasimulaatiota. Varsinaisen huvipuistosimulaattorin, jossa pyöritetään kokonaista huvipuistoa, kanssa tällä ei kuitenkaan ole oikeastaan mitään tekemistä. Pelin taustatarinaksi robottiääni tarjoilee jotain testaukseen ja kiihtyvyyteen liittyvää, mutta sillä ei ole juurikaan merkitystä, kun sormet jo syyhyävät päästä kokemaan vauhdin hurmaa.
All in the name of science…

Nimikkopelimuoto, Scream Rider, on yksinkertaisesti vuoristoradalla ajelua. Pelaaja pääsee junan jarrumiehen puikkoihin, ja tehtävänä on mennä lujaa, pitää kärry radalla ja käyttää hyväkseen tarjolla olevia buustereita. Radat haasteineen vaikeutuvat pelin edetessä, ja radoille alkaa ilmestyä erilaisia esteitä ja hyppyreitä. Omia tuloksiaan voi jatkuvasti parantaa ja verrata kavereiden tuloksiin, mikä koukuttaakin ihan mukavasti ja kannustaa hakemaan aina parempaa ja parempaa tulosta. Kierrokset ovat lyhyitä, ja ”yksi kierros vielä” jääkin aika helposti päälle. Tässä suhteessa Sream Rider muistuttaa jopa hieman autopeliä.

Demolition Expertissa taas lingotaan, vähän Angry Birdsin tyyliin, tavaraa päin rakennuksia. Tosin, lintujen sijaan kyytiä saavat ihmisillä täytettyjä kapselit. Sitten ihaillaan rakennusten sortumista ja pisteiden ropinaa. Lisähupia tuovat sinne tänne sijoitetut räjähdetynnyrit, joihin on tietysti pyrittävä osumaan. Kaikille tuhoamisesta tyydytystä saaville tätä voi suositella varauksetta.

Engineer-tila toimii ikään kuin tutoriaalina pelin hiekkalaatikko-osiota Sandboxia varten. Pelaaja saa tehtäväkseen rakentaa loppuun erinäisiä kesken jääneitä vuoristorataprojekteja. Tarjolla on siis kelpo ongelmanratkaisua, ja samalla tutustutaan vuoristoratojen rakentamiseen.


Vanhana Roller Coaster Tycoon -fanina odotin erityisen paljon juuri Sandbox-pelimuodolta. Olen kuluttanut iltoja toisensa perään Roller Coaster Tycoonin parissa rakentaen mitä mielikuvituksellisempia ja älyttömämpiä vuoristoratoja, jotka sitten esimerkiksi katkesivat keskeltä, räjähtelivät ja lennättivät puiston pallopäitä pitkin maita ja mantuja. Screamriden Sandbox-pelimuoto tarjoaa mahdollisuuden rakentaa juuri se unelmien vuoristorata, tai vaihtoehtoisesti voi käyttää mallina pelin tarjoamia blueprintejä. Omia rakennelmiaan voi jakaa muiden käyttäjien arvioitaviksi ja testattaviksi. Osan Sandboxin resursseista saa aukaistua ainoastaan pelaamalla peruspelejä, mikä saattaa toki toimia kannustimena muidenkin pelimuotojen kokeiluun, mutta ehkä myös karkoittaa sellaisia pelaajia, jotka ovat kiinnostuneita ainoastaan rakentelutilasta.

Pelin grafiikka ei ihastuta, muttei sen kummemmin ärsytäkään – hajuttomuus ja mauttomuus paistavat läpi. Musiikkipuolesta vastasi konejumputusversio hissimusiikista, mikä sopii pelin futuristiseen teemaan oikein hyvin. Peliä kuitenkin leimaa kylmä steriiliys. Kaikki rakennukset näyttävät tyhjiltä ja hylätyiltä, ja ihmiset eivät tunnu ihmisiltä, vaan enemmänkin testinukeilta. Siinä missä Roller Coaster Tycoonin asiakkaat saattoivat kuolla tai ilmaisivat vuoristoradan olevan hieman turhan hurja oksentelemalla ympäri huvipuistoa, Screamridessa kaikilla on koko ajan hauskaa, vaikka sitten päin seinää ja mereen lennettäessä. Ympäristö pysyy kliinisenä, eikä matkustajia saa suuttumaan, hengiltä tai oikeaa tuhoa aiheutettua sitten millään.

Screamriden kolme keskenään tarpeeksi erilaista peruspelimuotoa tarjoavat vauhdin hurmaa ja harmitonta hauskaa parillekin viikonlopulle, ja erityisesti Demolition Expert ja ScreamRider onnistuvat koukuttamaan varsin tehokkaasti. Varsin yksinkertaista, helposti omaksuttavaa hupia, jossa koukkuna toimii omien suoritusten parantaminen ja kavereista ohi meneminen. Pelin lopullisen käyttöiän kuitenkin määrittelee se, miten pitkään jaksaa puuhastella Sandboxin parissa.