Isot yksinoikeuspelit tuntuvat olevan todellisia kultakimpaleita 2010-luvulla. Ne ovat suhteellisen harvassa ja niiden julkaisuruljanssit tuntuvat olevan vuosi toisensa jälkeen yhä isompia mediaspektaakkeleja.
Kyseistä seikkaa silmällä pitäen Xbox Onen tämän vuoden kruunun jalokivi on Raren neljä vuotta kehittämä avoimen maailman meriseikkailupeli Sea of Thieves. Microsoft on tuntunut laittaneen paljon paukkuja kyseisen pelin julkaisuun. Kaikkien yllätykseksi peli lisättiin nimittäin heti myös Microsoftin kuukausimaksulliseen Xbox Game Pass -pelikirjastoon.
Pelistä halutaan hittiä ihan tosissaan, se on selvä asia. Pelistä halutaan syy ostaa joko turboahdettu tehotietokone tai Xbox One.
Sea of Thievesissä seikkaillaan merirosvohahmolla meren siimeksessä, keräten aarteita, lahdaten vihollisia, selvittäen arvoituksia ja ryöväten muita kansapelaajia. Se antaa pelaajalle täyden vapauden edetä avoimessa maailmassa.
Mielenkiintoista on se, että kyseessä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun Rare on merirosvopelin kimpussa. 90-luvun lopulla brittistudio laittoi aluilleen Project Dream -peliprojektin, jossa ohjattiin Edison-nimistä poikaa piraattien ympäröimässä maailmassa. Raakile laitettiin kuitenkin jäihin ja tuhkasta nousi sitten studion jättimenestys Banjo-Kazooie.
Reilun kuukauden tutustumisen jälkeen Raren uutuus on jättänyt monenlaisia fiiliksiä. Herää jopa kysymys, että olisiko peliä pitänyt ylipäätään vielä edes päästää markkinoille?
Laivan kannella näky on komea
Mainittakoon näin alkuun, että Sea of Thievesin pelimaailma on aivan järkyttävän kaunista katseltavaa. Seilaaminen vesillä tuntuu rauhoittavalta, josta kuuluu kiitos myös lähes täydellisesti tehdylle merelliselle äänimaisemalle.
Peliä pelatessa voi nähdä kuinka päivä kääntyy yöksi ja yö taas päiväksi. Miten niin autiolta tuntuva virtuaalimeri voikaan vaikuttaa pääkoppaan näin piristävältä kokemukselta. Laivalla navigointi ja liikkuminen on tehty loppupeleissä varsin simppeliksi ja se on oikeastaan vain hyvä asia.
Sea of Thieves tarjoaa merimaisemaa vaikka millä mitalla, mutta saaria ja niin sanottua kovaa alustaa pelissä on yllättävän vähän. Isohkoja saaria on pelimaailmassa vain kourallinen ja nekin koluaa lävitse suhteellisen nopeasti. Tom Clancy’s The Divisionin ja Destinyn pelimaailmat tuntuvat Sea of Thievesiin verraten suorastaan massiivisilta.
Laiva kumoon ja hilut taskuun
Massiivisien roolipelien aloittaminen on yleensä kaikista työläintä. Kun peleihin pääsee kunnolla sisälle, alkaa varsinainen eteneminen myös sulavoitua. Sea of Thieves on tässä mielessä varsin helposti lähestyttävä. Hahmon luomiseen ei mene aikaa kuin hetki ja peli päästää pelaajan heti mukaan toimintaan.
Pelin toimintaa ryhdittää aarteiden metsästäminen, eläinjahti ja meritaistelut.
Meritaisteluissa tuntuu olevan menoa ja melskettä. Taistelut kääntyvät voitokkaiksi vain, jos oma piraattiporukka tietää mitä tekee ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen. Yksinpelaajalla ei taisteluissa tule pärjäämään. Onkin hyvä ymmärtää se tosiasia, että Sea of Thievesiä ei voi pelata yksin. Tai voi, mutta se ei ole millään lailla pelin pointti.
Kun samaan tiimiin sattuu mukava peliporukka, on laivalla seilaaminen ja tulitaistelu näyttävässä merimaisemassa kuin taidetta.
On kuitenkin jännää, kuinka nopeasti peli alkoi tuntua omalla kohdallani pakkopullalta. Kun meri on niin sanotusti nähty, eivät pelin kylkeen ahdetut tehtävät tunnu innostavan lainkaan. Merirosvoilusta puuttuu jotain, ehkä jokin punainen lanka, minkä takia maailmaa kannattaa ylipäätään kaluta lävitse. Asiaa ei paranna sekään seikka, että pelin tekoälyvihollisia ja aseita ei ole kovinkaan montaa sorttia, eikä tehtävissä ole juurikaan vaihtelevuutta.
Pelissä kerättävät kultakolikotkin tuntuvat arvottomilta, sillä saarilla majailevat kauppiaat myyvät varusteisiin vain kosmeettisia päivityksiä. Mikä järki pelissä on siis ylipäätään edes kerätä rahaa?
On suorastaan shokki, että näin kauan odotetussa avoimen maailman toimintapelissä on näin vähän sisältöä. Ehkä se tarvitsisi kylkeensä jonkinnäköisen vahvan tarinallisen pelitilan, jonka läpipeluuseen voisi palata, kun omatoiminen merillä seilailu ei enää nappaakaan.
Oi Sea of Thieves, miksi olet niin ontto?
Sea of Thieves on ulkoasultaan kuin karkki, mutta sisällöltään täysin ontto. Jos ongelmia on jo siinä, että se ei edes kannusta jatkamaan pelaamista, on jotain pahemman kerran pielessä.
Jotta tämä laiva ei uppoutuisi heti alkutekijöissä, täytyy tulevien päivityspakettien tehdä todellisia ihmeitä.