Kauan sitten, viisi avainta luotiin. Nuo lumotut avaimet avaavat lukon, joka vartioi jotain arvokasta. Avaimet ovat hajallaan maassa, joka on ikuisesti lukittu yön ja päivän väliin. Monet ovat yrittäneet etsiä avaimia, mutta ne ovat edelleen löytämättä. Oletko sinä se, joka paljastaa mysteerin, vai tuleeko sinusta jälleen yksi etsinnän tuhoama sielu?
Näin alkaa tamperelaisen pelitalo 10tonsin luoman pelisarjan toinen osa, Sparkle 2. Sarjan ensimmäinen osa sai hyvän vastaanoton ja sitä onkin ladattu useita miljoonia kertoja. Ei siis ollut mikään yllätys että peli sai jatkoa.
Sparkle 2 julkaistiin alunperin kesäkuussa 2013 Android-, IOS-, Mac- ja Windows -laitteille. Julkaisun jälkeen alustavalikoima on lisääntynyt. PlayStation Vita sekä PlayStation 4 saivat oman versionsa vuonna 2014.
Sparklen suosiota on helppo ymmärtää. Pelin kontrollit on helppo omaksua, pelattavuus on sujuvaa ja Jonathan Geerin musiikki tukee visuaalista ulkonäköä. Vaikka peli on pohjimmiltaan kolme riviin -pulmapeli, ovat pelinkehittäjät saaneet luotua peliin fantasiatunnelman.
Antaa heittää
Pelattavaa riittää yli 90 kentän verran ja pelimuotojakin löytyy kolme; Story eli tarinatehtävät, Survival ja Challenge. Kenttien välillä siirtyminen tapahtuu tarinaruudun kautta ja pelaajan pitää ottaa kantaa siirtymäsuuntaan vain risteyksissä.
Pelikenttä koostuu näytön keskiosaan sijoitetusta laukaisimesta, Orb Slingeristä, ja pelikenttään uurretuista poluista, joita pitkin kuulia työnnetään kohti polun lopussa olevaa reikää. Jos liian monta kuulaa pääsee tippumaan, kenttää ei läpäise. Kentän uudelleenpeluuseen annetaan mahdollisuus heti epäonnistumisen jälkeen.
Orb Slingerillä ammutaan sen leuoissa olevaa kuula kohti polkua etenevää kuulajonoa. Jos ammuttu kuula osuu samanvärisiin vähintään kahteen peräkkäiseen kuulaan jonossa, osuma hävittää kuulat. Jos edelleen hävitettyjen kuulien molemmissa päissä on yhteensä kolme tai yli samanväristä kuulaa, nekin häviävät, kun joutuvat kosketukseen toistensa kanssa. Taitavalla, tai tuurilla tehdyllä laukauksella voi siis saada pitkänkin jonon lyhenemään ja saada powerupseja jotka lisäävät pisteitä ja luovat kertoimia.
Orb Slinger antaa myös mahdollisuuden vaihtaa ammuttavana olevan kuulan paikkaa seuraavan kanssa. Tosin useimmiten tiukoissa tilanteissa tulee ammuttua tahallaan jonon ohi vuorossa oleva kuula, jotta saa oikean värisen kuulan tilalle. Muutaman peräkkäin läpäistyn kentän jälkeen aukeaa parannuksia, joilla esimerkiksi saa lisää vauhtia ammuttavaan kuulaan tai jonon nopeutta muutettua hitaammaksi. Peli kasvattaa vaikeusastetta kenttä kentältä ja välillä saa tosissaan tehdä töitä päästäkseen etenemään.
…ja täältä pesee
Peli on nätti ja toimii hyvin. Jopa PlayStation 4:n kosketuspadia tuetaan. Kovin omaperäinen se ei ole, mutta lajityyppinsä parhaimmistoon kuuluu. Sparkle 2:n parissa saa helposti vietettyä useamman hetken. Yksi kenttä vielä ja sitten lopetan. Varmasti.