Mahtoikohan Media Molecule -pelistudiolla työskentelevä graafikko Rex Crowle arvata, että hänen sivuharrasteena tekemänsä piirustukset olisivat Säkkipojan meille tuoneen pelitalon seuraavan pelin, Tearawayn yksi suurimmista innoittajista. Näin kuitenkin kävi, ja paperimaailmaan sijoittuva peli julkaistiin PlayStation Vitalle vuonna 2013. Tearaway on yksi Vitan suosituimpia pelejä. Se on saanut hyviä arvosteluja sekä useita palkintoja julkaisunsa jälkeen. Olikin siis vain ajan kysymys, koska peli saataisiin muille alustoille.
Atoi
PlayStation 4:lle saapunut Tearaway Unfolded on laajennettu versio alkuperäisestä pelistä. Perusjuoni on säilynyt samana: pelin päähenkilö on lähetti, jonka tarkoituksena on toimittaa viesti paperimaailmaan revenneen portaalin kautta Sinulle. Juuri niin, pelaaja itse on viestin kohteena, ja matkan varrella pelaajalta pyydetään myös apua, jotta paperinen sankari tai sankaritar onnistuisi tehtävässään.
Media Moleculelta on totuttu saamaan omanlaisiaan laadukkaita pelejä, jotka eivät pelkää kokeilla uutta. Nytkään ei tarvitse pettyä, Dualshock-ohjaimen ominaisuuksia hyödynnetään aina etuosan valoa myöten ja onpa mukana mahdollisuus käyttää apuna PlayStation Vitaa toisena näyttönä. Tearaway Unfoldedin companion app -sovellus antaa lisäominaisuuksia sekä mahdollisuuden koristella maailmaa oman mielensä mukaiseksi. Nämä kaikki luovat lisää tekemistä peliin, mutta peli on myös pelattavissa ilman, että pelaajaa pakotetaan käyttämään ulkopuolisia välineitä.
Heti pelin alussa käy ilmi, että nyt ei ole kyseessä mikään ryppyotsainen tuotos, vaan huumoria on otettu mukaan. Pelin edetessä huumori säilyy, mutta löytyy sitä jännitystäkin. Ihan sopivasti kuitenkin, jotteivät herkimmätkään pelaajat menetä yöuniaan. Pelissä kohdataan useampia vihollisia matkan varrella, mutta yksikään vihollinen ei kuitenkaan ole olemukseltaan liian pelottava, ja useimmiten vihollisten taltutuskeinot ovat ennemminkin humoristisia kuin raakoja. Väkivaltaa ei perinteisessä mielessä pelissä esiinny, takaahan sen jo pelin ikäraja-asetus. Kuten edeltäjänsä, myös Tearaway näyttää lapsille suunnatulta peliltä, ja sitähän se onkin, mutta varttuneemmatkin pelaajat saavat pelistä irti kelvollisen kokemuksen, niin tarinan kuin vaikeustasonkin suhteen.
Iota
Tekemistä pelistä ei tosiaan puutu. Ilman apuvälineitäkin toimintaa on monentyylistä, joten pitkästyminen ei kovin helposti uhkaa. Ohjausmekaniikka on tuoreentuntuinen, vaikka elementit ovat olleet olemassa jo pidempään. Ohjaimen etuvalon käyttö sai arvostelijan perheessä kiitosta ja ihailua niin nuoremmilta kuin vanhemmilta, myös kosketuslevyn hyödyntäminen on huomattavasti onnistuneempaa, kuin mitä arvostelija on tähän mennessä vastaan tulleissa peleissä törmännyt. Vain piirtäminen kosketuslevyn kautta tuntuu kömpelöltä, mutta sekin onnistuu.
Pelaaminen on yhdistelmä tasohyppyä, pulmien ratkomista ja tehtävien suorittamista. Maailma on näennäisen avoin; toki pelaajaa ohjataan hienovaraisesti, tai vähemmän hienovaraisesti kohti seuraavaa toimintaa. Jos alkaa tuntua liian vaikealta, voi aina avata vinkin, joka auttaa eteenpäin. Matkan varrella pelihahmon apuna on opasorava, joka neuvoo eteenpäin. Uusien kykyjen avautuessa niiden käyttöön opastetaan kykyyn sopivan tehtävän muodossa. Mielenkiintoisia kykyjä avautuukin matkan varrella, pääsepä jopa lentämään tai hallitsemaan tuulia. Tehtävistä piirustustehtävät päästävät luovuuden esille, ja kieltämättä saakin sekä onnistumisen, että luomisen ilon tunteita, kun näkee ruudulla omia luomuksiaan vaikkapa lentelemässä perhosten muodossa. Omien taideteosten esittelyyn on olemassa jopa nettisivusto, jonne voi jakaa muiden katsottavaksi aikaansaannoksiaan tai noutaa pelissä ansaitsemansa mallit ja tulostaa ne paperiluomuksiksi.
Kun pelistä aikoinaan julkaistiin tietoa, paperinen maailma ei tuntunut kovin mielenkiintoiselta. Odotusten vastaisesti maailma on rikas ja monimuotoinen, värikylläinen ihmemaa. Maailmaan pääsee itse vaikuttamaan, sillä paperimaailman viholliset ovat poistaneet osasta maisemaa värit ja paperikasvit ovat lakastuneet. Pelaajana vpääsee tuomaan aurinkoa maailmaan ja korjaamaan värittömät kohdat, sekä antamaan eloa kasveille valaisemalla maailmaa ohjaimen avulla. Muokkausmahdollisuudet eivät lopu värien tuomiseen ja kasvattamiseen, omasta kiinnostuksesta riippuu kuinka pitkälle haluaa viedä muokkaamisen.
Kuningasorava
Jos pelin huumori ja ulkonäkö luovat oman tunnelmansa, unohtaa ei sovi musiikin voimaa. Kenneth C. M. Young sekä Brian D’Oliveira maalaavat musiikillaan oman lisänsä peliin, onnistuen tehtävässään hyvin. Silloin kun kaivataan taustalle piristävää ja iloista musiikkia, sitä löytyy, kuten vastakkaissakin tapauksissa. Jännittävien kohtausten jännitys ei latistu ainakaan musiikillisen taustan vuoksi. Myös ääninäyttely on oivaa ja tuo hymyä huulille silloin kun pitääkin. Little Big Planet aikoinaan osoitti, että pelin dubbausten ei tarvitse olla harmaata ulkolukua, vaan mukaan voi ottaa tunnettakin. Tearaway Unfolded jatkaa tältäkin osalta hyväksi testattua tapaa. Pelissä käytetty sekakielikin toimii eikä sotke tarinan rytmiä.
Tearaway Unfolded ei ole vain lasten peli, vaan kaikenikäisille sopiva seikkailu, joka tuo elämään hetkeksi iloa ja jännitystä, sekä ennen kaikkea hyvää mieltä. Media Molecule on onnistunut uudistamaan Tearaway Unfoldedin PlayStation Vitalta suurelle ruudulle säilyttäen sen pelattavuuden ja oivaltavuuden niin ohjaustekniikassa kuin itse pelissä. Pelimaailma hyödyntää myös nykyajan mahdollisuuksia ja laajentaa pelattavuutta yli konsolin kuitenkaan pakottamatta tekemään niin, ellei pelaaja itse halua. Pelistudio osoittaa näin ymmärtävänsä, että kaikki pelaajat eivät ole samasta muotista valettuja.