Test Drive Unlimited 2

Kirjoittanut: Livegamers

06.03.2011

Lukuisten myöhästelyjen jälkeen Test Drive Unlimited 2 on vihdoin todellisuutta. Ensimmäinen osa lumosi vapaalla maailmalla, jossa ajettavana oli iso saari. Tekemistä riitti todella pitkäksi aikaa. Tätä kaikkea koristi lisäksi mahdollisuus pelata kavereiden kanssa aamutunneille saakka. Jatko-osa pyrkii hiomaan ensimmäisen osan heikkouksia ja tuomaan uusia ideoita pöydälle.
Tervetuloa Ibizalle – saat potkut!

Tarina saa alkunsa Ibizalla, kun loistelias uni keskeytyy ilkeän naispomon nalkutukseen – kukapa haluaisi ventovieraan duunarin nukkuvan Ferrarissaan? Huonosti alkanut päivä saa poikkeuksellisen käänteen, kun paikka aukeaa Solar Crownin kilpasarjassa. Lähinnä koomiselta kuulostava kilpasarja pitää sisällään niin vanhat muskeliautot kuin eksoottiset kaarat.

Kun ensilumous hälvenee on todettava, että tarina on kauhea eikä tarjoa pelaajalle minkäänlaista vastinetta. Onneksi peliä voi pelata tarinan jälkeen niin kuin sitä pitää pelata – lähteä autolla baanalle ilman mitään tiettyä määränpäätä. Pelissä voi myös suorittaa tehtäviä, jotka eivät ole tarinasidonnaisia ja niitä on paljon.

Ibizan saari pitää sisällään teitä silminkantamattomiin. Jos asfaltti ei miellytä, niin tarjolla on lukuisia hiekkateitä ja vuoristoja upeilla näköaloilla. Kuumuutta hehkuva asfaltti muuttuu märäksi, kun myrsky yllättää eikä sateelle näy loppua. Säänvaihtelut ja vaihtuva vuorokausirytmi ovat mukava uudistus. Pelkästään kosmeettisesta muutoksesta ei ole kysymys, vaan märällä asfaltilla ajaminen tuntuu liukkaalta.

Tasoja keräämällä saa avattua uusia vaatekerroksia ja hienoja hiustyylejä. Hahmoa voi jopa leikkauttaa kirurgilla, jos mallin statusta tavoittelee. Tietyn määrän tasoja suorittamalla aukeaa mahdollisuus lentää tutulle Oahun saarelle, jossa ajeltiin ensimmäisessä osassa. Kasvojen kohotuksen saanut Oahu tarjoaa vielä lisää teitä Ibizan lisäksi. Ajettavaa siis pelissä riittää uskomattomat määrät ja aikaa saa kulutettua helposti kymmeniä tunteja. Bonuspisteet tulevat nopeista latausajoista. Toiselle puolelle saarta pääsee ajelemaan nopealla aikataululla halutessaan.

Enzo Ferrari vai Lancia Delta?

Ajotuntumaa ei voi luonnehtia arcadeksi eikä simulaatioksi. Pelin alussa annetaan pelaajalle mahdollisuus valita kolme ajotyyliä: Full Assist, Sports ja Hardcore. Näistä mikään ei tyydytä eikä tunnu hyvältä. Onneksi valikosta on ajettavuus muunneltavissa ja pienellä säädöllä saadaan jotakuinkin hyvä lopputulos. Eroa ajoneuvoissa on, mutta ne määräytyvät turhan paljon siitä, mistä pyörät vetävät. Takavetoinen tuntuu aina saippuapalalta, kun neliveto kääntyy kuin juna kiskoilla.

Grafiikan osalta Test Drive Unlimited ei kykene vastaamaan nykyajan odotuksiin, mutta ottaen huomioon pelin isot saaret on pelintekijöille helppo antaa anteeksi. Parhaimman näköisiä ovat pelin autot, mutta illan tullen ja valojen osuttua autoon on konepeltikuvakulmassa havaittavissa ikävää sahalaitaa. Myös ruudunpäivitys takkuilee melko usein. Elämä autojen ulkopuolella on karumpaa. Hahmoanimaatiot ovat todella jäykkiä ja hahmot näyttävät muovisilta nukeilta.

Autojen äänet ovat lähinnä keskinkertaista huttua, mutta poikkeuksia löytyy. Esimerkiksi Ferrarilla on malleja, joiden konehuone ulvoo vähän kovempaa. Hahmojen ääninäyttely on aivan hirveää ja repliikit ovat aivan utopistisen tyhmiä. Radiokanavia löytyy vain kaksi kappaletta – yksi sisältää menevämpää musiikkia ja toinen keskittyy rockin maailmaan. Molemmat kanavat ovat enimmäkseen melkoista roskaa ja täynnä tuntemattomia artisteja, mutta muutamia kuunneltavia kappaleita löytyy. Radiosta tulevat mainokset ovat lähinnä rasittavia. Pelaajan onneksi radio on suljettavissa.

Kaverin kanssa kauniimpi

Mikä voisi olla hienompaa kuin lähteä kaverin kanssa baanalle nauttimaan laskevasta auringosta horisontissa samalla, kun vauhti lähenee 300 km/h? Harva peli kykenee tuomaan samanlaista vapauden tunnetta. Valitettavasti ennen päivitystä moninpeli on osittain rikki. Serverit tökkivät aika ajoin ja heittävät pelaajan pihalle verkosta, huonolla tuurilla jopa pelistä. Tietyt kisat ovat kiinni ja klubia ei ole mahdollista perustaa. Klubien poissaolo estää tiettyjen ominaisuuksien hyödyntämisen, kuten klubisidonnaiset kilpailut ja tehtävät.

Saari sisältää paljon kilpailuja, jotka on tarkoitettu ajettavaksi moninpelissä. Mikäli valmiit kisat eivät kiinnosta, niin kanssa-ajajan voi haastaa ja määrittää reitit itse. Yhteisöaulat täyttyvät päivittäin uusista haasteista, joita voi käydä ajelemassa ajan kuluksi.

Niin hyvää kuin huonoakin

Pelin tarina ei innosta. Tarinan sisältämät hahmot ovat surkeita, ääninäyttely on surkeaa ja hahmoanimaatiot ovat kuin suoraan 2000-luvun alusta. Grafiikka ei vastaa nykyajan vaatimuksia eikä pelin äänissäkään ole kokonaisuudessa paljon kehumisen varaa. Moninpeli kaipaa myös kipeästi päivitystä. Peli kuitenkin parantaa useimpia ensimmäisen osan ongelmakohtia ja ottaa sen hyvistä puolista entistä enemmän irti. Kaupan päälle tulee kourallinen uusia juttuja, kuten säänvaihtelut ja vaihtuva vuorokausirytmi. Offroad on tervetullut uudistus ja yhden saaren sijasta ajettavana on kaksi. Yksi asia on varma – kaverien kanssa autolla ajaminen ympäri Ibizaa ja Oahua on elämys, mikä jokaisen autopelifanaatikon on koettava.