Undertow (Xbox Live Arcade)

Kirjoittanut: Livegamers

30.01.2008

Undertow on indie-studio Chair Entertainmentin ensimmäinen Live Arcade –julkaisu. Peli on pohjimmiltaan sivusta kuvattu Battlefield, joka sijoittuu vedenalaiseen maailmaan.
Atlantis herää henkiin

Jos olet joskus pelannut Battlefield-sarjan pelejä, olet heti kuin kotonasi Undertowin parissa. Kyseessä on taistelua valtauspisteistä, joita löytyy kentistä kolmesta viiteen kappaletta. Molemmat puolet aloittavat tasatilanteesta ja tarkoituksena on saada vastustajan pistetili nollaan. Valtauspisteitä vähemmän omaava puoli menettää pisteitä tasaisin väliajoin. Vastustajan pistesaldoa voi vähentää myös perinteisesti tappamalla. Suurimpana erona Battlefieldiin on kuvakulma: Undertow on sivusta päin kuvattu peli eikä FPS.

Pelistä löytyy kolme eri rotua, joista jokaisella on neljä erilaista hahmoluokkaa. Hahmoluokat vaihtelevat ketteristä ja nopeasti ampuvista soltuista hitaisiin mutta tulivoimaisiin ja hyvin panssaroituihin isompiin aluksiin. Matsin aikana hahmoluokkia voi myös päivittää lennossa valtauksista ja tapoista saaduilla pisteillä. Kaikilla hahmoluokilla on käytössään myös pommeja, joilla saa suuressa hässäkässä paljon tuhoa aikaiseksi. Kentistä löytyy powerupeja, joilla voi esimerkiksi kasvattaa tulivoimaa tai nopeutta hetkeksi.

Vaikka Undertow onkin suunniteltu nettipeliksi, on mukana myös kattava yksinpelikampanja sekä mahdollisuus pelata botteja vastaan. Yksinpelissä seurataan ihmisten kamppailua veden herruudesta piraatteja ja atlantislaisia vastaan. Kampanja on jaoteltu kolmeen osaan, joista jokaisen läpäisyyn menee noin 30-45 minuuttia. Juonta kuljetetaan lyhyillä välinäytöksillä ja mahtuupa mukaan myös muutama pomotappelu.

Tekninen taidonnäyte

Peli on graafisesti näyttävä Arcade-peliksi. Käytössä on mm. Gears of Warista tuttu Unreal Engine 3, joka taipuu näköjään hyvin myös pikkupeleihin. On melko hämmästyttävää, että peli on saatu mahtumaan alle 50 megatavuun. Pelin kontrollit ovat yksinkertaiset ja helposti lähestyttävät. Hahmon liikuttaminen hoituu vasemmalla ja ampuminen oikealla tatilla. Oikealla liipaisimella voi suorittaa väistöliikkeen ja vasemmalla voi jättää pommin. Parilla muulla napilla hoidetaan hahmoluokan valinta ja päivittäminen sekä nopea sprinttaus. Helppoa ja toimivaa.

Undertowin kenttäsuunnittelu on mainiota. Kaikki kentät ovat loistavasti tasapainossa. Jokaiselle valtauspisteelle löytyy monia eri reittejä ja powerupit on sijoitettu loistavasti. Kartat ovat melko laajoja ja niistä löytyy paljon korkeuseroja. Valtauspisteiden tuntumassa peli yltyy välillä todella intensiiviseksi ja nopeita refleksejä vaativaksi väistelypeliksi, mutta usein tempo on melko rauhallinen. Kuolon korjattua peliin pääsee taas nopeasti mukaan.

Missä pelaajat?

Undertowin pääpaino on selvästi moninpelissä. Pelistä löytyy jopa 16 pelaajan Xbox Live –tuki ja koko peli on kuin suunniteltu moninpeliä varten. Harmittavasti pelillä ei kuitenkaan ole pelaajia. Kymmenistä yrityksistä huolimatta allekirjoittanut ei löytänyt kertaakaan peliseuraa, ei edes viikonloppuna. Peli tukee harvinaisesti jopa botteja Live-peleissä, mutta siltikään matseja ei saa aikaiseksi. Jotain on vialla, kun pelin viikottaiselta leaderboardilta löytyy alle 30 pelaajaa. Tämä on todellinen harmi, sillä pelillä on potentiaalia todelliseksi moninpelihitiksi. Valitettavasti pelistä ei löydy myöskään moninpeliä samalla koneella. Jaetun ruudun pelaaminen olisi sopinut Undertowiin kuin nenä päähän, mutta sitä ei jostain kumman syystä ole mukana.

800 Microsoft-pisteen (noin 9,3 euron) hintaiseksi pelissä on paljon sisältöä verrattuna muihin saman hintaluokan Arcade-peleihin. Ehkä hintaa oli kuitenkin hiukan liikaa, kun aikaisemmin pelaajia ei yksinkertaisesti löytynyt. Onneksi nyt peli löytyy useammilta kun sen pystyi lataamaan ilmaiseksi Microsoftin hyvityksenä takkuillusta palvelusta.

Jos kaipaat helposti lähestyttävää, mutta silti monipuolista ja koukuttavaa räiskintää, suosittelen peliä varauksetta. Ehkäpä joskus saataisiin myös Suomi-pelit pyörimään.