Alkujaan Venäjällä päivänvalon vuonna 2010 nähnyt Wargaming.net World of Tanks ─ eli tuttavallisemmin WoT ─ tankkirymistely on varmasti yllättänyt tekijänsäkin suosiollaan. Konsolipuolelle WoT siirtyi helmikuussa 2014, ja nyt heinäkuussa 2015 peli laajentui uusimmalle konsolisukupolvelle. Pelin, jolla on yli 100 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, on täytynyt tehdä jotain oikein.
Laajentuminen Xbox One -konsolille tarkoitti, että pelin servereillä pelaa kahden konsolisukupolven pelaajat samassa taistossa, PC-puolen pelaajat eivät sentään ole mukana. Kovin mainostettu yhteispelaaminen on valitettavasti vain kovin tynkä. Samassa ryhmässä pelaaminen ei onnistu ilman kikkailua, sillä pelikutsut eivät kulje konsolisukupolvien välillä. Toivottavasti näemme tähän ongelmaan virallisen päivityksen jossain vaiheessa.
Wargaming.net on pitänyt hyvää huolta pelistä, joten mahdottomana en pitäisi, että jossain vaiheessa todellinen yhteispeli konsolien välillä onnistuu. Ongelmitta ei pelin Xbox One -julkaisukaan sujunut, mutta korjaus tuli tunneissa, ei päivissä, ja korjauksen jälkeen peli on toiminut kuten se sananlaskun junan vessa.
”HALT… AAAGH!”
Pelin hankinta ei rasita kukkaroa, sillä peli on free-to-play. Tosin Live-aikaa pitää olla, jotta pelaaminen konsoleilla onnistuu. Pelaamaan pääsee heti, mutta enemmän pelistä saa irti kun malttaa suorittaa pelin mukana tulleet harjoitukset. Harjoitusten suorittaminen opettaa perusteet pelaamiseen, jotta oikeat nappulat löytyvät ja perustaktiikat ovat hallussa. Selvää hyötyäkin saa kullan, eli pelin yhden valuuttamuodon muodossa. Voit lukea lisää pelin sisäisistä valuutoista ja muustakin pelaamiseen liittyvästä Livegamersin World of Tanks -oppaasta.
Ilmaispeliksi WoT toimii hyvin. Konsolien saaminen samoille servereille ei ole oikeastaan muuten näkynyt, kuin pelin alkamisen pienellä viiveellä. Melko usein pelin alkuun laskeva pelikello nollaantuu ja laskenta alkaa alusta, kun odotellaan kaikkia tankkikuskeja peliin. Kyse on kuitenkin vain muutamien sekuntien viiveestä. Aina välillä on vastaan tullut myös peliviivettä ja jäätymisiä, mutta niiden syy on enemmän omassa raudassa kuin servereiden päässä. Moni peli saisikin ottaa mallia Wargaming.netin toiminnasta.
Pelille löytyy myös hyvin aktiivinen oma yhteisö, joka antaa pelivinkkejä ja auttaa ongelmissa. Interwebin maailmasta löytyy myös yhteisön ulkopuolelta paljon peliin liittyvää aineistoa, aiheeseen saa siis pelin ulkopuolellakin kulumaan aikaa oman mielenkiinnon mukaan.
”JAWOHL, HERR OBERST!”
Kun peliin on hetken aikaa paneutunut, niin alkaa huomaamaan, että kyseessä on tavallista arcadepeliä laajempi paketti. Konsolipuolellakin on tankeissa valinnanvaraa ja pelattavia karttojakin löytyy parikymmentä. Tankeissa on selviä eroja niin tankkiluokkien välillä kuin niiden sisällä. Pelattavaa ja avattavaa siis löytyy.
Monipuolisuus onkin varmasti pelin suosioon vaikuttava asia, toimivuuden lisäksi. Moni hyvä peli osaa rakentaa itsensä niin, että pelaaja kokee tunteen ”vielä yksi peli” peliä pelatessaan. WoT luo ennemminkin tunteen ”vielä yksi tankki auki”. Matka kohti suurinta luokkaa eli tieriä on addiktoiva, ja luo paineita laittaa sitä oikeaa rahaa kiinni pelaamiseen jotta matka lyhentyisi. Kaikki avattava on avattavissa ilman eurojakin, mutta kiusaus upottaa rahaa etenemisen helpottamiseksi kasvaa, mitä lähemmäs päästään pelin suurinta tankkiluokkaa, X-Tieriä.
Pelattavuus on säilynyt niin Xbox 360-, kuin Xbox One -puolella hyvänä servereiden jaosta huolimatta. Pelin perusongelma säilyy ─ eli epätasaiset pelit. Pelissä kun voi saada vastaansa aina kaksi tasoa ylempänä olevia tankkeja ja se, jos jokin, tahtoo syödä tankkikuskia. Aina ei onneksi niin käy ja parhaimmillaan pelit ovatkin jännittävää tasapuolista taistoa viime sekunneille asti vain muutaman, joskus jopa vain yhden tankin selvitessä loppuun asti.
Ei kannata pelätä kahden tierin erojakaan, oikealla taktiikalla kyllä onnistuu pelaaminen niissäkin peleissä. Pitää muistaa, että ilmaispelin elinehto on, että saadaan pelaajat sijoittamaan rahaa maksulliseen sisältöön. Sen kun pitää mielessä, ei ne osan taistojen tasoerot ärsytä aivan yhtä paljon. Onhan peli rakennettu niin, että suurempaa ja vahvempaa rautaa haluaa hankkia. Malliesimerkki asevarustelusta siis kyseessä. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Tankkitaistoon voi hyökätä yksinkin, mutta peli saa uuden ulottuvuuden jos ympärilleen saa ryhmän, jonka kanssa syöksyy peliin. Vaikka pelissä voi antaa komentoja muille pelaajille, omia voitonmahdollisuuksiaan parantaa huomattavasti yhteen pelaavalla ryhmällä. Eikä se tappion karvas kalkkikaan maistu niin pahalta kun on muita jakamassa häviötä. Myös pelissä välillä suurempina massoina esiintyvien pelleilevien pelaajien toilailutkaan ei porukassa pelatessa niin häiritse. Saapahan tukijoukkoja jos joku idioottien joukko yrittää väkisin työntää omaa tankkia alas kukkulalta.
ERSCHIESST DOCH DAS SCHWEIN!
Pelin luonne muuttuu tasojen kasvaessa. Alun arcade-ryminät matalalla tierillä ovat kuin muisto vain, kun päästään loppupään tiereihin. Taktinen pelaaminen ottaa pääosan, ei vähiten kustannusten takia. Siinä missä alkupään tierin tankilla häviö lähinnä opettaa nöyryyttä, ylemmillä tiereillä tappio saattaa pahimmassa tapauksessa syödä jo aikaisemmin ansaittua valuuttaa. Tankin ammukset kun pitää maksaa, vauriot korjata sekä käytetyt varusteet täydentää ennen seuraavaa peliä. Itse ei niistä tosin tarvitse huolehtia, peli hoitaa pelaajan puolesta taiston loputtua korjaukset ja täydennykset.
Taktiikan merkitys kasvaa suuremmilla tiereillä, samoin tankkiluokkien erot alkavat näkyä selvemmin. Kevyen ja raskaan tankin eroja ei voi olla havaitsematta, tankintuhoajat erottuvat normaalitankeista. Tykistön toiminta on jo alusta asti erillään muista tankkiluokista. Tankkiluokkien välillä pelityylit eroavat, ja jokaisen kannattaakin kokeilla eri tankkiluokkia ja hakea omaan tyyliin sopivaa luokkaa.
Samat kartat ovat käytössä kolmessa eri pelimuodossa. Vakiotaistossa pyritään valloittamaan toisen tukikohta tai tuhoamaan kaikki vastustajan tankit. Kohtaamistaistossa taistellaan yhden tukikohdan herruudesta, ja hyökkäystaistossa joko puolustetaan tukikohtaa tai hyökätään sinne. Kartat saivat pieniä kasvonkohotuksia Xbox One -version tullessa. Kyse on lähinnä kosmeettisista muutoksista, itse kartat säilyivät muuttumattomina.
Graafisilta ominaisuuksiltaan erot Xbox 360- ja Xbox One -versioiden välillä ovat sitä mitä oli odotettavissakin. Molemmat versiot eivät saa verta vuotamaan silmistä. Erot ovat selvät, mutta ei niin isot, että pelkän grafiikan takia olisi tarvetta siirtyä tankkeilemaan uudelle sukupolvelle. Kun vielä pelattavuus on hyvä molemmilla konsoleilla, voidaan todeta että Wargaming.net on tehnyt hyvää työtä konsoliversioissa.