Worms: The Revolution Collection on äärimmäisen kattava paketti matoja.
Pelilevy itsessään pitää sisällään Worms Revolutionin ja Worms: Armageddonin. Revolutioniin löytyy lisäsisältöä Funfair-, Mars- ja Medieval Tales -packien muodossa. Armageddoniin puolestaan saa huomattavasti enemmän sisältöä; samalta levyltä löytyy muun muassa Battle-, Forts-, Mayhem-, Puzzle-, Retro- ja Time Attack -paketit. Ladattavat sisällöt tosin joutuu erikseen asentamaan itse levyltä. Tässä vierähtääkin hetki, jos kaiken haluaa kerralla asentaa.
Taas matoja?
Mitä kortteja Worms Revolution tuo tullessaan? Mitä uutta voidaan enää laittaa pelisarjaan, joka on aloitettu vuonna 1994? Siinäpä se, ei kovinkaan paljon, mutta kuitenkin jotain. Aseita tottakai, mutta Revolution tuo tullessaan myös elävämmän ympäristön. Ei, luolastot eivät romahda vieläkään, vaikka kuinka kaivelisi. Tällä kertaa on tuotu sivusta kuvattuun mähinään mukaan vesielementit ja räjähtävät bensakanisterit, sytkärit ynnä muut sellaiset Myös siirrettäviä objekteja ja asioita, joihin pelaaja voi itse vaikuttaa, on useita. Nämä saattavat jopa parhaimmillaan vaikuttaa pelin lopputulokseen. Näitä ei aikaisemmissa matoiluosissa ole nähty.
Team 17 tuo pöytään jokusen uuden aseen, dynaamisen vesielementin, hahmoluokat ja fysiikkamallinnuksen tiettyihin esineisiin. Taistelukentältä löytyy paljon räjähteitä, joista osa onkin mainittu jo aiemmin, sekä esimerkiksi myrkkypulloja, jotka hajotessaan saavat matoset todella kipeiksi. Ja sitten on se vesi. Kentissä löytyy tällä kertaa vettä ripoteltuna eri puolille karttaa, ja lisäksi löytyy esimerkiksi vesipulloja, joita voi pamautella rikki saadakseen tulvan aikaseksi. Tähän veteen ei voi matoja fyysisesti hukuttaa, vaan veden varaan joutuessaan madot menettävät viisi pistettä energiaa jokaisen vuoron päätyttyä. Matoja voi edelleen tuttuun tapaan hukuttaa, mutta silloin madot pitäisi paiskata kentästä reunoilta tai pohjasta ulos. Aseistukseen on myös lisätty parit uudet vempaimet, muun muassa UFO, jolla voi siirtää minkä tahansa fyysisen objektin paikasta A paikkaan B. Tämä luo peliin hieman enemmän strategiaa. Vempaimista löytyy myös uutena Telekinesis, jolla voi siirtää lähimaastossa olevia esineitä muualle.
Tarinaa pelissä on jonkin verran, ja uutta matotulokasta opastaa herrasmies nimeltä Don Keystone, joka toimii myös pelissä selostajana. Don opastaa vasta-alkajamatosen taistelemaan henkensä edestä. Tarinaa jaksaa jonkun aikaa, mutta onhan Worms aina Worms, eikö? Perustarinan lisäksi on pelissä myös pulmanratkonta-muoto. Pelaajalle annetaan tietty tehtävä, joka pitää suorittaa niillä välineillä, mitä mukana on. Välillä joutuu hetken miettimään, että mitäs nyt tekisikään. Mutta moninpeliähän sitä pitää tahkota, jos haluaa kaiken ilon irti. Harmikseni täytyy todeta, että useamman illan yrittämisen jälkeen en onnistunut saamaan aikaiseksi edes yhtä online-peliä.
Call of worms?
Worms Revolution tarjoaa jotain uutta ihan matorintamalla, nimittäin hahmoluokat. JEE!
Neljä matoa sisältävän ryhmän jäsenet valitaan neljästä eri luokasta, jotka ovat Soldier, Scout, Scientist ja Heavy.
Soldier on se kaikkien tuntema perus mato matala. Se liikkuu kohtuullisen hyvin paikasta toiseen eikä oikeastaan tuota mitään ongelmia matkalla.
Scout on madoista se pienin sälli. Scoutilta onnistuu pidemmät ja korkeammat hypyt kuin muilta, ja se on todella pienikokoinen muihin nähden. Scoutin pienestä koosta johtuen muut matoluokat eivät esimerkiksi mahdu sen kaivamiin tunneleihin. Scout tosin ei kestä paljoa iskua ja täten kuolee aika nopeasti.
Sitten Heavy – no nimikin kertoo jo jotain. Kyseessä on siis matoluokkien suurin matonen, juurikin se, mikä valitaan aina kalaan mennessä ongenkoukkuun kiinni. Heavy tekee enemmän tuhoa kuin muut, mutta hahmoluokassa rokotetaan pelaajaa sen vaikealla liikkumisella. Hypyt ovat lyhyitä ja pullukkaan on suuremman kokonsa vuoksi helpompi osua.
Viimeisenä luokkana löytyy sitten Scientist eli parantaja poppastohtori. Tällä kyseisellä hahmolla on perusominaisuutena järjettömän iso nuppi (koska on niin viisas). Scientist parantaa jokaista hengissä olevaa matoa viiden osumapisteen edestä jokaisen kierroksen loputtua. Se voi myös rakentaa kestävämpiä teräspalkkeja, konekiväärejä, magneetteja ja vesitulppia.
Mainitsemisen arvoisia aseita ovat muun muassa vesipyssy, vesi-ilma -hyökkäys, vesipallo ja viemäritulppa. Näettekö mihin tämä on menossa? Vesi, vesi ja vielä kerran vesi. Paljon on vettä kehissä. Arsenaalista löytyy myös Lightning Strike. Salamalla pitäisi pelin mukaan saada myös oma, jo kuollut mato herätettyä henkiin. Tosin arvostelija on niin luvattoman huono tähtäämään sillä, ettei tässä onnistunut.
Pakettiin kuuluu myös jokaisen matoilijan pakkohankinta Worms 2: Armageddon. Tämä onkin jo jokaisella itseään kunnioittavalla matoilijalla jollain koneella. Ja jos ei vielä ole, niin viimeistään tämä korjaa asian. Yksinpelissä on 35 kenttää, ja lisäksi löytyy vielä moninpeli. Tämä ei paljon muita esittelyitä kaipaa.
Ostaako vaiko eikö ostaa.
Worms: The Revolution Collection on tuhti pakkaus matoilua loppuun asti, ja sarjaan tutustumattomalle hyvä paketti, jolla lähteä liikkeelle. Kattava sisältö ja satavarmasti hupia niin samalla sohvalla kuin Xbox Livessä. Valitettavaa on, että peli pyörii samojen rattaiden ympärillä vuodesta toiseen, mutta ketä se haittaa, jos se on tehty hyvin. Worms Revolution ja siihen kylkeen Armageddon, antaa paukkua.
Katso traileri: