Edellinen WRC-lisenssillä tullut peli oli Milestonen käsialaa, mutta nyt ohjaksissa on ralliskenessä hieman kokemattomampi taho Kyloton Games. Tiimiltä löytyy kyllä paljon kokemusta muista autopeleistä, joten ihan tuntemattomalla maaperällä he eivät ole. Kyloton Games laittoikin omien sanojensa mukaan kaiken uusiksi ja WRC 5:n kehitys aloitettiin täysin tyhjältä pöydältä.
WRC 5 tarjoaakin lisenssinsä turvin oikeat kuskit, oikeat tallit ja autot sekä kaikki 13 WRC-kalenterista löytyvää maata viiden erikoiskokeen kera. Kaikkien erikoiskokeiden yhteismitaksi luvataan yli 350 kilometriä joten huristeltavaa on jonkin verran.
WRC 5 antaa pelaajalle kourallisen pelimuotoja. Aina luotettava on perinteinen uramuoto, jossa pelaaja pyrkii raivaamaan tiensä juniorisarjoista isojen poikien WRC -luokkaan. Ura alkaa etuvetoisilla autoilla, ja tallin valinnasta riippuen pelaajalla on tietty tavoite asetettu kaudelle. Jotkut tallit tykkäävät romuluisemmasta tavasta käskyttää autoa, jolloin pikku kolhut eivät haittaa, kun taas toiset pyytävät ajamaan nätisti ja tuomaan auton maaliin ehjänä. Kauden päätyttyä pelaaja saa sopimusehdotuksia eri WRC-sarjoista ja talleista menneen kauden suorituksen mukaan.
Uramuodon lisäksi pelistä löytyy pikapelit, rallikoulu sekä moninpelit. Rallikoulu on melko suppea, mutta perehdyttää kokemattoman pelaajan rallin pariin ihan kelvollisesti. Moninpelin saralla tarjolla on lokaalimoninpeli, verkkomoninpeli sekä eSports WRC Championship. Samalta sohvalta ajettaessa pelaajat voivat valita haluamansa rallin jossa kisailla. Pelaajat ajavat kukin omalla vuorollaan erikoiskokeen läpi ja paras aika voittaa. Verkon puolella kaikki kuskit lähtevät samaan aikaan liikkeelle. Törmäilyä ei kuitenkaan voi tapahtua sillä kaikki kisailijat näkyvät toisillensa haamuina. Kaikkein mielenkiintoisin näistä on eSports WRC Championship, jonka järjestää ESL. Mestaruussarja ajetaan vuoden 2016 rallisarjan kalenterin mukaisesti. Kaikki puitteet hyvään rallipeliin olisivat kohdallaan, mutta kun katsotaan pellin alle, sieltä alkaa paljastua pieniä teknisiä ongelmia.
Osa erikoiskokeista on mallinnettu hienosti maiden mukaan ja pätkät ovat rataprofiililtaan suurimmalta osalta hyvin suunniteltuja. Kaikki erikoiskokeet ovat yksilöllisiä, joten osia toisista pätkistä ei ole kopioitu ajokilometrien kasvattamiseen. Visuaalisesti peli ei ihan tavoita kaikissa maissa sitä henkeä ja tunnelmaa, mitä pitäisi. Esimerkiksi Suomessa ajettaessa maisemat saattavat näyttää siltä, kuin ajaisi Italian maakunnissa, eikä Suomen jylhissä metsissä. Tiet ovat leveydeltään sopivia mutta niiden vieressä on aivan liian paljon tilaa maasta ja erikoiskokeesta riippumatta. Tämä saa kaiken näyttämään todella avoimelta ja syö hieman rallifiilistä. Grafiikka pelissä on muutenkin hieman rosoista ja eri objektit saattavat välillä piirtyä ruudulle hyvinkin myöhään.
Ralli on lajina paljon tarkkuutta vaativaa ajamista, joten ajokaluston tulee olla kunnossa tuntumaltaan sekä ajettavuudeltaan. Näin ei kuitenkaan ole WRC 5:n kohdalla. Ajamiseen ei saa kunnon tuntumaa, sillä peli ei välitä pelaajalleen tunnetta siitä, että alla on 300: hevosvoiman 1200 kiloa painava ralliauto. Autoista puuttuu massa, ja kun se puuttuu, on palaute tienpinnasta olematon. Ohjaus tuntuu myös hyvin erikoiselta, joten sen säätäminen valikoista on paikallaan. Pelin äänimaailma on myös hyvin lattea niin moottoriäänien kuten ympäristönkin osalta, joten tästäkään ei saa apuja tuntumaan. Peli ei myöskään anna mitään palautetta ohjaimen kautta pelaajalle. Ohjain ei tärise eri tienpinnoilla, renkaan osuessa kuoppaan, renkaiden sutiessa tyhjää tai edes törmäyksissä. Tähän kun lisätään täysin epäjohdonmukainen kartanlukija huutelemaan nuotteja välillä etuajassa ja välillä myöhässä, päästäänkin tutkimaan vaurionmallinnusta.
Visuaalinen vaurionmallinnus on vanhaa tuttua: autoon tulee lommoja, puskurit irtoilevat ja niin edelleen, mutta mitä tulee auton mekaanisien osien vaurioitumisiin, on peli armoton. Autonsa voi saada täysin ajokelvottomaksi varomattomalla ajotyylillä, ja se näkyy kellossa välittömästi. Liian kovalla vauhdilla suoritettu hyppy saattaa rikkoa jousituksen tai pahimmassa tapauksessa jopa jäähdyttimen, kun hypystä tullaan huonosti alas. Tämä vauriomallinnus on jo simulaatiopelien luokkaa, joten se pakottaa pelaajan hieman miettimään riskien ottoa erikoiskokeilla. Huoltotaukoja on yleensä parin EK:n jälkeen, ja tällöin saatuja vaurioita pääsee aikarajojen sisään korjailemaan.
Yksi todella iso puutos pelin julkaisun alla oli heikko rattituki, peli ei esimerkiksi tue ratteja Xbox -konsoleilla. Arvostelu on myös tehty Xbox One -konsolilla joten kokemukset pelistä ratin kanssa jäivät pois. WRC 5 on keskinkertainen rallipeli, mutta kuitenkin samaan aikaan sisällöltään edellisiä parempi. Peli ottaa vasta ensiaskelia uudessa komennossa, mikä valitettavasti näkyy laadussa. Pelin hankintaa kannattanee harkita vasta kun sen saa alennuskorista, ja silloinkin vain jos on todellinen WRC-fani.