Battlefield 3 -haastattelu

Kirjoittanut: Livegamers

23.04.2011

XCN haastatteli Battlefield 3:n johtavaa tuottajaa, Patrick Bachia. Saimme iloksemme haastattelun julkaistavaksemme.
1. Pelien julkaisuvälit ovat lyhentyneet. Mitä sanoisit kritisoijille, jotka väittävät, että tiheään tahtiin tehdyt julkaisut tukahduttavat innovatiivisuuden ja rohkaisevat käyttämään tuttuja kuvioita?
Kyllä ja ei. Väittäisin, että jos on selvä visio siitä, mitä aikoo saavuttaa sekä kokenut tiimi, menestyksen voi suunnitella etukäteen. Joskus käytetään sekä osin tuttuja elementtejä että osittain taas täysin uusia asioita. Kaiken ei tarvitse olla uutta, jotta voi luoda upean pelikokemuksen. Jos vaikka otetaan vertailukohteeksi musiikkiteollisuus, niin silläkään alalla kaiken ei tarvitse olla upouutta uuden laulun syntymiseen. Tarvitaan hyvä idea ja joitakin uusia juttuja.

2. Moninpeli muodostuu yhä tärkeämmäksi osa-alueeksi peleissä ja kilpailu kovenee. Millä tavoin Battlefied 3:n moninpeli houkuttelee pelaajia puoleensa?
Battlefieldit ovat aina olleet varteenotettavia kilpailijijoita FPS-moninpeliareenalla. Ei ole mitään syytä, etteikö myös Battlefield 3 pystyisi olemaan kärkisijoilla. Dicella on yli vuosikymmenen kokemus FPS-moninpeleistä ja useimmat Battlefield 1942:ta (julkaistu 2002) rakentamassa olleet avainhenkilöt ovat edelleen osa Battlefield 3:n tiimiä. Yritämme alati parantaa Battlefieldin kaavaa, eikä Battlefield 3 ole mikään poikkeus.

3. Moninpeliin on kiinnitetty paljon huomiota, mutta miten on yksinpelin laita? Mitä yksinään pelaavat voivat odottaa yksinpeliltä?
Emme keskity ainoastaan moninpeliin, vaan haluamme myös varmistaa, että kaikki pääsevät sisälle peliin. Kuten sanoit, yksinään pelaavat pitävät yksinpelikampanjasta, mutta he voivat halutessaan myös pitää hauskaa moninpelissä välittämättä tiimipelistä, eikä heidän myöskään tarvitse tuntea lojaaliutta joukkuekavereitaan kohtaan.

4. Mitä ajattelet kilpailijoiden samoihin aikoihin julkaistavista tuotteista? Onko kilpailu pelialalla mielestäsi hyväksi, opitko kilpailusta ja muiden suorituksista?
Kilpailu on aina hyväksi asioiden eteenpäin viemiseksi. Uskon, että kaikki kehittyvät, jos kilpailua on sopivasti. Tämä inspiroi jokaista yrittämään kovemmin ja tekemään parempaa tuotetta kuluttajille. Pahin asia, mitä voisi tapahtua, on se, että pelit eivät enää kehittyisi. Pelien kehittyminen on suuri osa missiotamme, ja mielestäni meidän kaikkien tulisi siirtyä seuraavan sukupolven FPS-pelien suuntaan. Me yritämme ottaa sen ensimmäisen askeleen.

5. EA tähtää Activisionin ammuntapelien pelaajien haalimiseen itselleen ja parhaimman tämän sukupolven FPS-pelin julkaisemiseen. Luuletko, että saatte houkuteltua CoDin pelurit puolellenne, kun Call of Duty kuitenkin menestyy sen verran hyvin?
Kehittäjän näkökulmasta ajatellen yritämme aina luoda parhaimman mahdollisen pelin. Uskomme, että Battlefieldin kaavan ydin, upea ammuntapelikokemus, ja lisänä tiimipelielementit, autot ja tuhoutuminen, on tapa edistää genreä. Vaikkemme onnistuisikaan luomaan parasta peliä, ajamme silti pelialaa eteenpäin ja se on suuri voitto kuluttajille, kehittäjille sekä ylipäätään koko alalle.

6. Mitä suunnitelmia teillä on lisäosien suhteen, kenties VIP-passi?
Ainoa julkistamamme lisäosa on “Back to Karkand” -paketti, joka sisältää Battlefield 2:n aseita, ajoneuvoja ja uudelleen tehtyjä karttoja. Ennakkotilaajat saavat paketin ilmaiseksi.

7. Upea kuvamateriaali on luultavimmin PC-versiosta: milloin näytätte Xbox 360 -version pelikuvaa? Ja mitä eroavaisuuksia on odotettavissa eri versioiden välillä aiemmin kerrottujen moninpeliin liittyvien erojen lisäksi?
Ajattelutapaamme kuuluu, ettemme puhu asioista, joita emme voi todistaa. Tämä myös pätee, mitä pelin Xbox 360 -versioon tulee. Kaikki perusasiat (animaatio, tuhoutuminen, renderöinti, ääni ym.) ovat samoja jokaisella alustalla, joten yleisessä pelikokemuksessa ei ole eroja. Joitakin teknisiä eroavaisuuksia toki on johtuen PC:n suuremmasta muistista ja näytönohjaimesta. Yritämme edistää FPS-pelien genreä, mikä tietysti näkyy pelin kaikissa eri versioissa. Osaamme tehdä korkealuokkaisia pelejä kaikille alustoille, kuten huomattiin Battlefield 2:n kohdalla.

8. Battlefield on aina ollut moninpeliin keskittyvä franchise. Sitten loitte Bad Companyn, joka on kampanjapainotteinen ja konsoleita suosiva peli. Näytätte sekoittavan molempia filosofioita Battlefield 3:ssa. Jatkuvatko kummatkin sarjat ja kehittyvätkö ne edelleen itsenäisesti?
Halusimme antaa Battlefield Bad Company -sarjalle oman, uniikin maailman, jotta sitä ei sekotettaisi Battlefieldin ydinsarjaan. Toivottavasti tämä tulee ilmi Battlefield 3:sta julkaistuista materiaaleista. Pohjimmiltaan molemmat ovat Battlefield-pelejä, joten totta kai yhtäläisyyksiä on. Battlefield 3:n tunnelma ja syvyys on kuitenkin täysin erilainen.

9. Tiedämme, että pelissä on mukana yhteistyötilassa pelattava kampanja, joka on erillään pääkampanjasta. Voitko antaa joitakin yksityiskohtia siitä? Kuinka monta tuntia läpäisy kestää?
Olemme julkistaneet, että Battlefield 3:ssa on yhteistyötila, muttemme sitä, millainen se on. Pidämme huolen siitä, että hyödynnämme kaiken Battlefield-tietoutemme luodaksemme jotain todella kiinnostavaa. Teidän täytyy odottaa ja kokea se itse.

10. Voitko kertoa sotilaiden ominaisuuksien parantelusta ja aseiden modifioinnista?
En voi kertoa yksityiskohtia vielä tässä vaiheessa, mutta sitä on luvassa taatusti ainakin saman verran kuin aikaisemmissa julkaisuissa.

11. Onko Onslaught-Mode-ominaisuus mukana Battlefield 3:ssa?
Katso yhdeksäs kysymys.

12. Miksi konsoleilla on 24 pelaajan rajoitus? Johtuuko se pelimoottorista vai verkkoon liittyvistä asioista?
Yritämme aina löytää parhaimman mahdollisen ratkaisun pelaajien lukumäärän, visuaalisen laadun, tuhoutumisen, ajoneuvojen, verkkoliikenteen sekä yleisen pelin laadun osalta. Tässä tapauksessa keskitymme kaikkiin edellä mainittuihin ja olemme tulleet siihen tulokseen, että 24 pelaajan maksimimäärä johtaa parhaimpaan mahdolliseen tasapainoon. Sama pelaajamäärä toimi mielestämme aika hyvin Battlefield Bad Company 2:ssa. Peleissämme on edelleen enemmän pelaajia kuin useimmissa konsoleiden FPS-peleissä, ja lisäksi ajoneuvo- ja tuhoutumiselementit ovat hyvin harvassa muissa peleissä. Joissakin peleissä on ollut enemmän pelaajia, mutta se ei ole aina onnistunut, sillä on erittäin vaikeaa säilyttää korkea laatu, kun pelaajia on enemmän. Emme ole huolissamme konsolipelien intensiivisyydestä, vaikkakin lisäämme pelaajien määrää PC:llä.

13. Tukikohdassa kämppääminen oli joskus erittäin turhauttavaa Bad Company 2:ssa. Atakama Desert on hyvä esimerkki tästä. Aiotteko ottaa käyttöön systeemin, jossa ei saa pisteitä vihollisten tukikohdassa? Entä mitä seuraa omien tappamisesta?
Tätä asiaa mietimme jatkuvasti. Yritämme löytää täydellisen tasapainon kaikkiin karttoihin, pelimuotoihin sekä kitteihin. Tällä hetkellä en voi antaa tarkkaa tietoa, miten toimimme Battlefield 3:n kohdalla.

14. Onko moninpelissä harjoituspelimuoto, jossa voi opetella lentämään helikopterilla tai ajamaan muilla kulkuneuvoilla?
En voi valitettavasti taaskaan kommentoida.

15. Tuleeko pelistä demo ennen julkaisua?
Kyllä! 🙂

Lähde: Lehdistötiedote