Studio RX-kehitystiimin tulevasta Forza Motorsport -autopelistä on julkaistu ensimmäinen artikkeli.
Microsoftin alaisen Studio RX -kehitystiimin työntekijät ovat olleet työstämässä muun muassa Rallisport Challenge, Project Gotham Racing, Motocross Madness ja Midtown Madness -pelejä, joten ainakin heillä luulisi olevan runsaasti ammattitaitoa ajopeleistä.
Forza Motorsportin pääpainon sanotaan olevan lähempänä simulaattoreita kuin arcade-autopelejä. Erityisesti autojen ohjattavuuteen on panostettu. Samoin peliin kehitetty luisto- ja pyörähdyksenestojärjestelmä sekä rengas- ja jousitusmallinnus takaa, autojen käyttäytyvän mahdollisimman realistisesti fysiikan lakien mukaan. Renkaiden paineet, kuluminen, lämpö ja urat vaikuttavat pitoon. Kehitystiimi teki yhteistyötä Ferrarin F1-suunnittelijan kanssa simuloidakseen jousitusta mahdollisimman hyvin todellisuutta vastaavasti.
”Kun peli säädetään simuloimaan kaksois-A-jousitusta, raideväli pienenee jousituksen puristuessa kokoon, mikä aiheuttaa sivukallistusta. Tämä sivukallistus ja paino vuorostaan vaikuttaa renkaiden lämpötilaan ja siten paineeseen. Useimmissa konsoleissa ei kerta kaikkiaan ole tehoa fysiikkalaskentaan ja samalla piirtämään peliä.”, sanoo Studio RX:n johtaja Dan Greenawalt.
Pelissä voi kerätä ja virittää lisensoituja autoja yli 60 autovalmistajalta. Virittää voi muun muassa sytytyksen ajoitusta, turbon painetta, polttoainesuhdetta, rengaspaineita, ja niin edelleen… Tekijöiden mukaan Forza Motorsportissa on kaikki, mitä tarvitaan vakioauton muuttamiseen täydelliseksi ratahirviöksi.
Forza on kehitetty Polyphonyn Gran Tourismo -autopelisarjaa silmällä pitäen, mutta myös Segan klassinen Ferrari 355 -kolikkopeli on antanut pelille vaikutteita. Kehitystiimissä on todellisia autofanaatikkoja – mukana on yksi ammattimainen rallikuljettaja, kaksi ryhmän jäsenistä on kisannut open-wheel-sarjoissa. Tämän lisäksi löytyy muutama moottoripyöräkilpailija sekä vakavia virittäjiä ja autonkeräilijöitä.
Suomenkielisen artikkelin näet kokonaisuudessaan täällä.