Viime kuussa uutisoimme kattavalla tietopaketilla Fallout 4:n tulevasta Survival-tasosta. Nyt kehittäjä Bethesda on paljastanut Survival Moden kaikki ominaisuudet sekä sen julkaisuajankohdan. Vaikeustaso on nyt betatestissä PC:n Steam-palvelussa ja saapuu kaikille ladattavaksi huhtikuun aikana.
Survival Moden ominaisuudet löytyvät tästä:
Tallennus nukkuessa: Tallennus ei ole jatkossa niin helppoa, kun taisteluun sännätessä ei onnistukaan enää manuaalinen tai nopea tallennus. Ainoastaan vähintään tunnin verran sikeitä sängyllä tai patjalla vetäessä pelitilanne tallentuu. Taistelusta taas on tulossa kaikille osapuolille tappavampaa, kun pelaajan vahingontuottamisen kasvaessa myös sille altistuminen kasvaa. Lisäksi sängyn tyyppi vaikuttaa unien pituuteen. Kunnollinen sänky antaa nukkua pidempään, kun taas pelkkä makuupussi tarjoaa huonommat unet.
Ei enää pikamatkustusta: Fast travel -mahdollisuus poistuu, eli joka paikkaan on Survival-tasolla juostava, kun tunnetusti pelissä on heikonlaisesti ajoneuvoja. Ammuksetkin painavat, ja erityisesti fusion coret ja mininuket tuovat taskunpohjalle reippaasti lisäpainoa. Viholliset eivät näy enää kompassissa, ja mielenkiintoisia kohteita pitää olla lähempänä, jotta ne ilmestyvät pikkukarttaan.
Adrenaline-perk: Survival-vaikeustaso tuo myös automaattisesti Adrenaline-perkin, joka tuo ylimääräistä tehoa tappamiseen, ja jota voi kasvattaa ainoastaan tappamalla vihollisia. Nukkuminen yli tunnin pätkiä taas vähentää Adrenaline-perkin positiivista vaikutusta.
Wellness: Wellness-ominaisuus puolestaan pakottaa pelaajan seuraamaan nesteytystä, ravinnonsaantia ja lepoa. Näiden laiminlyönti saattaa vaikuttaa hahmon terveyteen ja S.P.E.C.I.A.L.-pisteisiin sekä kasvattaa väsymystasoa.
Sairastuminen ja antibiootit: Sairastua pelissä voi syömällä kypsentämätöntä lihaa, juomalla likaista vettä, ottamalla vahinkoa sairastuneista vihollisista tai käyttämällä chemseiksi luokiteltavia valmisteita. Sickness-tasoa voi laskea nauttimalla antibiootteja. Nukkumispaikallakin on väliä. Makuupussi antaa pelaajan tallentaa pelitilanteen, mutta kunnon unia ja sitä kautta saavutettavia etuja on turha odotella. Vahingoittuneet ruumiinosatkaan eivät enää parannu itsestään, vaan Stimpakien iskeminen ihon läpi on ainoa vaihtoehto. Säteilyä poistavat tavarat tekevät väsyneeksi sekä heikentävät immuniteettisuojaa tehden pelajaasta herkemmän sairauksille.
Tavaroiden kantorajoitus: Repun ylitäyttäminen on suurempi riski Survival-tasolla, kun pelaajan etenemisen hidastuminen ei ole enää ainoa haittapuoli asiassa. Mikäli pelaaja päättää laahustaa eteenpäin siitäkin huolimatta, ajan kanssa se vahingoittaa jalkoja ja vähentää health-pisteitä.
Kumppanista huolehtiminen: Pelaajan kanssa kulkevista kumppaneistakin on huolehdittava jatkossa. Mikäli taistelussa haavoittunutta kumppania ei paranna itse, ei apuri enää nouse maagisesti ylös ja jatka matkaa, vaan palaa takaisin kotiin. Kertaalleen jo putsatut alueet myös saavat vihollisia uudestaan, ja tuottavat selvästi hitaammin uutta tavaraa.