FIGMA: Suomen pelimarkkinat kasvussa

Kirjoittanut: Livegamers

04.11.2010

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan pelien markkina-arvo kuluttajahinnoin oli vuoden 2010 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana noin 41,6 miljoonaa euroa (2009: 41,0 miljoonaa euroa). FIGMAn jäsenistössä tapahtuneiden muutosten johdosta kasvu on käytännössä vieläkin suurempi. Syyskuun loppuun mennessä pelimarkkinat kasvoivat noin 3,4 prosenttia.
Kappalemääräisesti pelimarkkinat pysyivät lähes ennallaan. Pelituotteita myytiin Suomessa alkuvuonna noin 1,2 miljoonaa kappaletta. Kolmen viimeisen kuukauden aikana tehdään noin puolet vuoden pelimarkkinoista. Pelialan kokonaismarkkinoita arvioitaessa on huomioitava myös FIGMAn ulkopuolisten alan toimijoiden ja ulkomaisten ketjujen pelikauppa Suomen markkinoilla.

– Joulukaupastakin näyttää tulevan edellistä vuotta parempi. Myydyimpien pelien TOP10-listalla hittipelit myyvät viikoittain ennätyksellisesti tänä vuonna. Koko vuoden pelimarkkinat kasvanevat noin viitisen prosenttia, ennustaa FIGMAn toiminnanjohtaja Riku Olkkonen Suomen suurimman pelialan tapahtuman, DigiExpon tiedotustilaisuudessa torstain ammattilaispäivänä.

Arvossa mitattuna PC-pelien ja multimedian osuus oli tammi-syyskuussa 13,5 %, konsolipelien 86,5 %. Konsolipelit jakaantuivat seuraavasti; käsikonsolipelit 7,9 % (Nintendo DS 6,3 %, Sony PSP 1,6 %), edellisen sukupolven kotikonsolien pelit 7,9 % (Sony PlayStation2) ja uusimman sukupolven kotikonsoleille tehdyt pelit ylittivät jo 70 prosenttia pelimarkkinoista; 70,7 %. Uusimpien kotilaitteiden pelien suosio jakaantui seuraavasti; Microsoft Xbox 360 saavutti 20,5 %, Nintendo Wii 16,5 % ja Sony PlayStation3 33,7 % osuuden pelien kokonaismyynnistä.

Kappalemäärin mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli alkuvuonna 21,1 % ja konsolipelien vastaavasti 78,9 %. Pelien kappaleosuudet jakaantuivat konsoleittain seuraavasti: Microsoft Xbox 360 15,4 %, Nintendo DS 6,2 %, Nintendo Wii 12,2 %, Sony PlayStation2 16,5 %, Sony PlayStation3 25,3 % ja Sony PSP 3,3 %.

– Uusien konsolipelien suosio kasvaa edelleen. Pelien ohjaaminen erilaisilla liikkeen tunnistavilla välineillä kiinnostaa tänä syksynä ja joulukaupassa pelaajia erittäin paljon. Vaikka liikeohjauspeleistä puhutaankin paljon eivät pelintekijät ole unohtaneet niitä perinteisiäkään pelityyppejä, pohtii Riku Olkkonen pelikaupan loppuvuoden suuntaviivoja.

Lähde: Lehdistötiedote