IGN on haastatellut kolmea Biowaren työntekijää, Jim Bishopia, Greg Zeschukia ja Ray Muzykaa Jade Empire -roolipelin tiimoilta. He kertoivat pelistä seuraavia asioita:
Hahmon suunnittelussa voi valita ulkonäkönsä, alun taitojen kykypisteet (ensisijaiset ja toissijaiset) ja aloitus tyylin. Esimerkiksi Legendary Fist-tyylissä voit käyttää tyylipisteitä saadaksesi tyylin nopeammaksi, tehdäksesi sillä enemmän vahinkoa tai lisätäksesi efektejä jotka kaatavat viholliset tai jopa räjäyttävät heidät. Muita tyylejä ovat muun muassa taikatyylit Dire Flame ja Hidden Fist. Pelissä on yli 30 erilaista tyyliä ja useita eri tapoja tyylien paranteluun.
Päähenkilöllä voi olla jopa 12 seuraajaa, pelaajan apuna taistelussa voi olla yksi seuraaja. Pelaaja voi määritellä miten seuraajat käyttäytyvät taistelussa, vaihtoehtoina muun muassa suora hyökkäys tai pelaajan terveydestä huolehtiminen.
Pelissä on useita erilaisia loppuja, tarinasta erillisiä tehtäviä, mini-pelejä sekä hyvä ja paha joista valita, mutta nyt hieman häilyvämmin rajoin. Ihmiset reagoivat pelaajaan sen mukaan kuinka hyvä tai paha tämä on, mutta tällä kertaa valinnoilla on entistäkin suurempi vaikutus. Pelaaja voi myös vaikuttaa dialogiin muun muassa suostuttelemalla.
Jotkin tehtävistä ja paikoista eivät ole saatavilla kuin esim. tietyssä seurassa. Joissakin kohdin peliä pelaaja pääsee useisiin eri paikkoihin ja voi palata entisiin kohteisiin. Peliin luvataan pidempi ja mielenkiintoisempi loppuratkaisu kuin Knights of the Old Republicissa oli.
Pelin uusittua grafiikkamoottoria hyödyntävillä, yksityiskohtaisilla hahmoilla on realistiset kasvoanimaatiot ja ilmeet (vihainen, surullinen, iloinen jne.), uusittu huulisynkkaus sekä motion capture -tekniikalla tehty animaatio.
Jade Empire julkaistaan vuoden 2005 alkupuoliskolla.