Joulukuun artikkelisuma: Kickstarter-projektit – pelinkehityksen tulevaisuus?

Kirjoittanut: Livegamers

07.12.2012

Livegamers julkaisee joulukuun aikana erityisen paljon artikkeleita erinäisistä pelaamiseen liittyvistä aiheista. Tällä kertaa Bordeux pohtii videopelien markkinoita.
Sanotaan, että raha pyörittää maailmaa, ja näin se on myös videopelien maailmassa. Pelinkehittäjät harmittelevat, että uusien nimikkeiden tuominen markkinoille on erittäin vaikeaa, koska ne ovat harvoin taloudellisesti kannattavia ja huonosta myyntiennusteesta kärsivät peli-ideat saavat harvoin laajaa tukea sijoittajilta. Tämän lisäksi pelinkehittäjät ovat riippuvaisia julkaisijoista, jotka puolestaan ovat vastuussa siitä, että kukin peli saa ansaitsemansa mainostuksen ja levikin. Näiden kahden osapuolen ristitulessa pelinkehittäjät joutuvat usein luopumaan alkuperäisistä innovatiivisista ideoistaan varmistaakseen, että pelille löytyy suuri ostajakunta ja isot pahat tahot saavat luvatun osuutensa kakusta – tällaisen käsityksen minä olen siis saanut vuosien saatossa.

Pelaajat puolestaan valittavat olevansa kyllästyneitä samojen pelisarjojen vuosittaisiin päivityksiin, jotka vain niin sanotusti ”pakataan kauniimpaan pakkaukseen” ja todelliset pelimekaaniset uudistukset jätetään unholaan. Missä siis mättää? Jos muistan oikein, niin kauppaoppilaitoksessa opetettiin, että tarjonnan tulee aina vastata kysyntää. Voisiko olla niin, että suurin osa pelaajista valittaa vain valittamisen ilosta? Vai onko syy oikeasti rahanahneissa sijoittajissa ja julkaisijoissa?

Lue artikkeli: Kickstarter-projektit – pelinkehityksen tulevaisuus?