Reddit-palvelun käyttäjä on aikansa kuluksi penkonut hieman Fallout 4:n tiedostoja ja selvittänyt, mitä kaikkea voi odottaa tulevan Survival-vaikeustason myötä. Jo aiemmin myös kehittäjä Bethesda on paljastanut pelaajien joutuvan huolehtimaan muun muassa ruoan saannista, unesta ja taudeista. Alla on eritelty mitä kaikkea muuta vaikeustaso tuokaan tullessaan.
Tallennus ei ole jatkossa niin helppoa, kun taisteluun sännätessä ei onnistukaan enää manuaalinen tai nopea tallennus. Ainoastaan vähintään tunnin verran sikeitä sängyllä tai patjalla vetäessä pelitilanne tallentuu. Taistelusta taas on tulossa kaikille osapuolille tappavampaa, kun pelaajan vahingontuottamisen kasvaessa myös sille altistuminen kasvaa.
Fast travel -mahdollisuus myös poistuu, eli joka paikkaan on Survival-tasolla juostava, kun tunnetusti pelissä on heikonlaisesti ajoneuvoja. Ammuksetkin painavat ja erityisesti fusion coret ja mininuket tuovat taskunpohjalle reippaasti lisäpainoa. Viholliset eivät näy enää kompassissa ja mielenkiintoisia kohteita pitää olla lähempänä, jotta ne ilmestyvät pikkukarttaan.
Survival-vaikeustaso tuo myös automaattisesti Adrenaline-perkin, joka tuo ylimääräistä tehoa tappamiseen, ja jota voi kasvattaa ainoastaan tappamalla vihollisia. Nukkuminen yli tunnin pätkiä taas vähentää Adrenaline-perkin positiivista vaikutusta.
Wellness-ominaisuus puolestaan pakottaa pelaajan seuraamaan nesteytystä, ravinnonsaantia ja lepoa. Näiden laiminlyönti saattaa vaikuttaa hahmon terveyteen ja S.P.E.C.I.A.L.-pisteisiin, sekä kasvattaa väsymystasoa.
Sairastua pelissä voi syömällä valmistamatonta lihaa, juomalla likaista vettä, ottamalla vahinkoa sairastuneista vihollisista tai käyttämällä Chems-valmisteita. Sickness-tasoa voi laskea nauttimalla antibiootteja. Nukkumispaikallakin on väliä. Makuupussi antaa pelaajan tallentaa pelitilanteen, mutta kunnon unia ja sitä kautta saavutettavia etuja on turha odotella. Vahingoittuneet ruumiinjäsenetkään eivät enää parannu itsestään, vaan Stimpakien iskeminen ihon läpi on ainoa vaihtoehto.
Repun ylitäyttäminen on suurempi riski Survival-tasolla, kun pelaajan etenemisen hidastuminen ei ole enää ainoa haittapuoli asiassa. Mikäli pelaaja päättää laahustaa eteenpäin siitäkin huolimatta, ajan kanssa se vahingoittaa jalkoja ja vähentää health-pisteitä.
Pelaajan kanssa kulkevista kumppaneistakin on huolehdittava jatkossa. Mikäli taistelussa haavoittunutta kumppania ei paranna itse, ei apuri enää nouse maagisesti ylös ja jatka matkaa, vaan palaa takaisin kotiin. Kertaalleen jo putsatut alueet myös saavat vihollisia uudestaan, sekä jo kerran puhdistetut paikat tuottavat selvästi hitaammin uutta tavaraa.
Lyhyesti sanottuna: haastetta lienee luvassa. Aikataulua Survival-pelimuodon saapumiselle ei toistaiseksi ole annettu.