Moni pelaaja on varmasti miettinyt, miksei pelin ladatessa voisi tehdä jotain mielekkäämpää, kun katsoa pelkkää latausruutua hiljaa odotellen. Joskus pitkähköiksi venähtävillä lataustauoilla olisi mukava olla esimerkiksi jonkinlainen simppeli, mutta aikaa kuluttava minipeli. Miksi näin ei ole? Mikseivät pelinkehittäjät ole asiaa tajunneet?
Syy löytyy vuodesta 1995. Tuolloin, tarkalleen 27. marraskuuta, peliyhtiö Namco onnistui saamaan patentin ideaansa, jossa pelaaja voisi pelata itse pääpelistä irrallista minipeliä lataustauon aikana. Hyvänä uutisena mainittakoon, että kyseinen patentti on nyt 20 vuoden jälkeen vanhentunut. Patentin vanhentumista juhlistetaan muun muassa Loading screen jamin muodossa.
Esimerkiksi futispelisarja FIFA on kiertänyt patenttia siten, että latausruudussa tapahtuvat minipelit ovat pelattavissa myös valikoiden kautta. Toisin sanoen, latausruutuun ilmestyvä harjoituskenttä on osa pelikokonaisuutta, eikä emopelistä irrallinen minipeli.
Pelisivusto Gamespot perehtyi patenttiin aiemmin tammikuussa alla olevan videon muodossa.
Minkä pelin latausruutuihin sinä olisit kaivannut minipelin tappamaan aikaa? Kerro kommenteissa!