Tänään julkaistussa lehdistötiedotteessa Microsoftin varatoimitusjohtaja ja XNA-kehitysalustan johtaja J. Allard valotti Xbox 2:n ominaisuuksia ja toimintaperiaatteita. Allardin mukaan konsoli tulee yhdistämään ohjelmistoja, teknologiaa ja palveluita ennennäkemättömällä tavalla.
Allardin mukaan keskeinen toimintaympäristö tulee olemaan nimeltään Xbox Guide. Tämä ominaisuus toimii niinsanottuna portaalina, joka yhdistää pelaajat peleihinsä, ystäviinsä ja viihteeseen.
Joitakin ominaisuuksia ovat:
Gamer Cards: Antavat pelaajalle nopean katsauksen tärkeään Liven sisältämään tietoon ja antavat mahdollisuuden yhdistää välittömästi toisiin pelaajiin, joilla on samanlaiset taidot, kiinnostukset ja elämäntyyli.
Marketplace: Nopea pääsy pelien ostettavaan sisältöön. Tulee sisältämään yhteisön ja pelinkehittäjien valmistamaa sisältöä.
Micro-Transactions (Pienet rahasiirrot): Mahdollistavat pienempien rahasummien siirron verkossa, esimerkkinä 0.99 dollaria kustomoidusta autosta ajopeliin.
Custom Playlists: Mahdollistaa oman musiikin käyttämisen jokaisessa pelissä. Pelinkehittäjien ei tarvitse enää lisätä tätä ominaisuutta peleihin.
Lisäksi tiedotteen mukaan Xbox 2:n lukuisat ominaisuudet (edellämainittujen lisäksi) tulevat pyörimään suoraan ilman ohjelmistoja, joka vapauttaa laskentatehoa ja vähentää pelinkehittäjien vaivannäköä.
Xbox 2:n rautapuolen kehitysperiaatteista Allard mainitsee seuraavat: yli yksi terafloppi laskentatehoa, prosessoriarkkitehtuuri, joka vapauttaa pelinkehittäjien kädet ja antaa liikkumatilaa sekä ATI:n kehittämä kustomoitu näytönohjain, joka on suunniteltu vain ja ainoastaan Xbox 2:n ominaisuuksia silmälläpitäen. Microsoft on myös kehottanut pelinkehittäjiä siirtymään suoraan High Definition -tekniikkaan, joka mahdollistaa terävämmät grafiikat HD-televisioilla.
Microsoftin tavoitteena onkin selvästi yhtenäistää ja integroida enemmän toimintoja, jota ilmentää esimerkiksi edellämainittu Marketplace-ominaisuus.
Lähde: Game Developers Confressin lehdistötiedote