Britannialaisessa Yorkin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan placebo-reaktiolla voidaan vaikuttaa ihmisten pelikokemuksiin. Tutkimuksesta kirjoitti New Scientist.
Placebo-reaktio on tieteellisesti todistettu, inhimillinen reaktio, joka syntyy kun ihminen uskottelee itselleen jonkin asian olevan totta. Esimerkiksi, jos flunssaiselle lapselle antaa kalkkitabletin vakuuttaen sen olevan tehokasta flunssalääkettä, lapsi paranee taudistaan huomattavasti nopeammin.
Yorkin yliopistossa efektiä testattiin pelillä nimeltä Don´t Starve, jonka kanssa pelaajille annettiin kaksi pelikierrosta. Ensimmäisellä kierroksella pelaajille kerrottiin, että pelin kartta syntyy puhtaalla arvalla ja toisella kierroksella taas sanottiin, että peliä ohjaa pelaajan taitotason mukautuva tekoäly. Molempien kierrosten jälkeen pelaajat täyttivät kyselyn.
Todellisuudessa mitään tekoälyä ei pelissä ollut, vaan peli toimi puhtaasti satunnaisuuden voimin. Tutkimustuloksista kuitenkin oli havaittavissa, että pelaajien luullessa olevansa tekoälyn ohjauksessa, peli muuttui joko helpommaksi tai vaikeammaksi, mutta yhtä vaikeana se ei pysynyt kenenkään mielestä. Samalla peli muuttui pelaajien mielestä mukaansatempaavammaksi ja viihdyttävämmäksi.
”Mukautuva tekoäly laittoi minut turvallisempaan ympäristöön ja antoi minulle resursseja sitä mukaa kun niitä tarvitsin”, kommentoi yksi tutkittava.
”Tekoäly vähensi aikaa, jota käytin tutkiessani karttaa, mikä teki pelistä hauskemman”, totesi toinen tutkittava.