Electronic Arts Inc. (NASDAQ: ERTS) julkisti EA SPORTST:n kehittäneen uuden Player Impact Engine -fysiikkamoottorin.
”FIFA 12 on läpikäynyt suorastaan mullistavan muutoksen”, FIFA-tuoteperheen johtava tuottaja Kaz Makita kehaisee. ”Tarvitsimme täysin uuden teknologian, jotta pystyimme toteuttamaan visiomme kaikkien aikojen parhaasta ja autenttisimmasta FIFA-pelistä. Fanit näkevät – ja mikä vielä tärkeämpää kokevat – Player Impact Enginen merkityksen välittömästi”, hän jatkoi.
EA kertoo Impact Enginen prosessoivan pelitapahtumia ajantasaisesti, ja että pelaajat pääsevät ensi kertaa kokemaan, kuinka aidot futaajat haastavat ja tönivät toisiaan taistellessaan pallosta. Lisäksi EA:n mukaan uusi Precision Dribbling tuo pallon käsittelyyn ja kuljetukseen sekä vastustajien hämäykseen uutta uskottavuutta. Samaan aikaan Tactical Defending muuttaa koko puolustuksen lähestymistapaa tekemällä torjunnoista ja syöttöjen estoista yhtä tärkeää.
Tietokoneen ohjaamat pelaajat on varustettu Pro Player Intelligence -tekoälyllä, joka mahdollistaa pelaajien itsenäisen käytöksen ja päätöksenteon kunkin pelaajan taitojen ja pelitavan mukaisesti. Pelaajat ymmärtävät myös joukkueenjäsenten vahvuudet ja heikkoudet joka tilanteessa.
FIFA 12 sisältää lisäksi uuden Career Mode -uramoodin, joka tuo peliin mukaan oikean maailman tapahtumia ja tarinoita. Uudenlaiset ominaisuudet kuten pelaajamoraali, sijoitus liigassa ja muut aspektit vaikuttavat pelin tapahtumiin. Pelaajat pääsevät tekemään päätöksiä, joilla on aitoja seurauksia pelin ja uran kulkuun.
FIFA 12 -pelissä on yli 500 virallisesti lisensoitua joukkuetta. Lisää ominaisuuksia julkistetaan tulevien kuukausien aikana. Peli julkaistaan syksyllä 2011 Xbox 360:lle, PS3:lle, WiiT:lle, PC:lle, PS2:lle, Nintendo 3DST:lle, PSP:lle, iPhonelle, iPadT:lle ja iPodille. Lisätietoja FIFA 12 -pelistä saa sen kotisivuilta, Facebookista ja Twitteristä.