Xbox 360 ja taaksepäin yhteensopivuus

Kirjoittanut: Livegamers

24.05.2005

”Nyt kun Xbox 360 on viimein julkistettu E3-messuilla, voin viimein paljastaa minkä Xbox 360 ominaisuuden parissa työskentelen… se on Xboxin taaksepäin yhteensopivuus!”
Näin sanoi Microsoftin ohjelmistosuunnittelija Michael Brundage blogissaan tällä viikolla. Brundage jatkaa vielä miksi projekti on niin vaikea tekniikan näkökulmasta:

”Esimerkiksi, jotkut ovat huomanneet, että CPU- ja GPU-arkkitehtuurit Xbox 360:n ja Xboxin välillä ovat todella erilaiset, jonka jälkeen he spekuloivat kuinka vaikeaa emulointi oikeastaan onkaan.”

Viimeiseksi Brundage selvittää millä keinoin taaksepäin yhteensopivuudesta saadaan todellisuutta:

”Loppujen lopuksi on vain muutamia henkilöitä, jotka todella ymmärtävät sekä Xboxin että Xbox 360:n toiminnan sekä sisältä, että ulkoa niin hyvin kuin on tarpeen. He käyttävät ohjelmisto-tuotannon saloja hyväkseen, tullakseen lopulta samaan johtopäätökseen kuin nekin jotka eivät asiasta mitään ymmärrä: Taaksepäin yhteensopivuus on mahdotonta. Yksi tällainen skeptikko haastatteli minua nykyisestä projektistani ja kysyi, että kuinka suhtaudun projektin väistämättömään peruuttamiseen. Mutta, tässä se nyt on. Se on taikuutta!

Juuri tämä tekee Microsoftilla työskentemisestä niin mukavaa – mahdollisuus työskennellä hämmästyttävien projektien parissa ja tehdä asioita mitkä ovat mahdottomia. Se on raskasta työtä, mutta juuri haasteet tekevät siitä hauskaa.”

Microsoft ei ole vielä virallisesti ilmoittanut, millä tavalla Xbox 360:n taaksepäin yhteensopivuus tullaan toteuttamaan. Joidenkin spekulaatioiden mukaan yhtiö olisi kääntämässä ainoastaan tiettyjä pelejä yhteensopiviksi – ilman veloitusta pelaajille.